“Wielka” kontrola ITD: 16 naruszeń w MZA Warszawa
03.12.2020 08:12 Możliwość komentowania “Wielka” kontrola ITD: 16 naruszeń w MZA Warszawazostała wyłączona
2 grudnia na wspólnej konferencji wiceministra infrastruktury oraz Inspekcji Transportu Drogowego skierowany został apel do organizatorów transportu publicznego, aby w trosce o bezpieczeństwo pasażerów wykorzystywali wszystkie instrumenty, które daje prawo.
O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ , odpowiedź Warszawy opublikowaliśmy TUTAJ.
Teraz czas na odpowiedź ZTM Warszawa.
ZTM PUNKTUJE
-„Zatrważający jest brak wsparcia ITD, a jedynie zrzucanie odpowiedzialności na operatorów i organizatorów w zakresie kontroli czasu pracy kierowców oraz stanu technicznego taboru – mocno odpowiada ITD warszawski Zarząd i punktuje:
- -„Wg ITD kontrolowano wszystkich operatorów. Nie jest to prawdą. Wg naszej wiedzy kontrola odbyła się jedynie u pięciu operatorów w Warszawie.”
- -„Operatorzy złożyli wyjaśnienia i zastrzeżenia do otrzymanych protokołów kontroli. Część z wyjaśnień została już uwzględniona przez ITD. Przykład MZA – kontroli poddano 83 osoby na 3632 kierowców zatrudnionych ogółem w spółce. ITD. zakwalifikowała 16 przypadków naruszeń w zakresie czasu pracy kierowców. Spółka odwołała się od wszystkich wskazanych przypadków uznając 11 z nich za niezasadne, a pięć jako niezależne od kierowcy i pracodawcy.
- -„Nie jest prawdą, jak twierdzi ITD, że ZTM jako organizator publicznego transportu zbiorowego posiada jakiekolwiek uprawnienia do kontroli czasu pracy kierowców, natomiast pracodawca może skontrolować jedynie czas pracy wykonywanej dla niego. Kontrolę taką może przeprowadzić za to ITD, co wynika bezpośrednio z jej zadań, nałożonych przez ustawodawcę.”
- -„Inspekcja Transportu Drogowego wszczęła wobec ZTM postępowania w związku z ujawnionymi przypadkami naruszeń czasu pracy kierowców – pomimo, że to nie my odpowiadamy za czas pracy kierowców. W związku z brakiem pełnej dokumentacji, wnioskowaliśmy m.in. o przeprowadzenie postępowania administracyjnego oraz udostępnienie materiału dowodowego, aby móc odnieść się do zakresu postępowania. Jesteśmy przekonani, że nie zaniechaliśmy jakichkolwiek obowiązków, które pozwalałaby na postawienie nam jakiegokolwiek zarzutu.”
ZTM I CZAS PRACY
Zgodnie z obowiązującym prawem za czas pracy kierowców odpowiada pracodawca, a przede wszystkim sam kierowca. Przedstawiciel ITD powiedział na konferencji „nie jest niczym złym, że kierowca pracuje w kilku przedsiębiorstwach…”
Generalnie to do zadań ITD należy kontrolowanie czasu pracy kierowców:
Art. 50. Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. z 2019 r. poz. 2140) Zadania Inspekcji Transportu Drogowego. Do zadań Inspekcji należy: 1) kontrola: a) przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 4 katalog pojęć ustawowych pkt 22,
KONIECZNE ZMIANY W PRAWIE
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie i inni organizatorzy, ale przede wszystkim przewoźnicy nie tylko od dawna wykorzystują dostępne narzędzia, ale zgłaszają postulaty zmian w prawie, które umożliwiłyby m.in. pełniejsze realizowanie apelu Głównego Inspektora Transportu Drogowego dt. bezpieczeństwa w miejskiej komunikacji.
-„Warto przypomnieć, że już w połowie bieżącego roku ponownie władze miasta stołecznego Warszawy postulowały o zmiany w przepisach prawa pozwalających operatorom i organizatorom publicznego transportu zbiorowego na badanie prowadzących pojazdy na zawartość alkoholu i substancji psychoaktywnych. Wnioskowaliśmy również o dostęp do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, aby mieć wgląd w ich dokumenty” – przypomina Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.