Wielka bitwa o elektrobusy dla Świeradowa: Autosan, Solaris, Yutong i Zonson

infobus
22.03.2024 19:00

18 marca Gmina Miejska Świeradów-Zdrój otworzyła aż cztery oferty na dostawę … dwóch fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Plus dwustanowiskowa stacja ładowania. Pojazdy mają być dostarczone do miasta w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Zapowiadaliśmy ciekawy pojedynek w Świeradowie i tak się stało! O finansowaniu z ZTP i formalnościach tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

cztery ofert

W dolnośląskim mieście w szranki mogli stanąć niemal wszyscy producenci, bowiem SWZ nie przewidywał wyszukanych wymogów. W walce liczy się niska cena, ale przede wszystkim najniższe zużycie energii elektrycznej. Stąd też spora frekwencja w Świeradowie i aż cztery oferty. Od:

  • Creobus z Redzikowa na sumę 5.129.100,00 PLN brutto / 4.170.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Zonson / Granton na poziomie 2.085.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 5.899.080,00 PLN brutto / 4.796.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Urbino 12 electric na poziomie 2.398.000 PLN netto;
  • Busnex Poland na sumę 5.658.000,00 PLN brutto / 4.600.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong E12 na poziomie 2.300.000 PLN netto;
  • Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku na sumę 6.666.977,61 PLN brutto / 5.420.306,50 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Sancity 12 LFE na poziomie 2.710.153.25 PLN netto.

Teraz zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny dwóch kryteriów:

  •  ceny – 60 pkt,
  • zużycia energii elektrycznej na 1 km wg SORT 2 – poniżej 0,80 KWh – 40 pkt.

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosi 6.150.000 PLN brutto., czyli wszyscy poza Autosanem się w niej mieszczą. Nie wiemy, jakie zużycie podali poszczególnie producenci, natomiast przy tej różnicy w cenie Creobus jest bliski kolejnej (po Łomży, Ciechanowie i Iławie) elektrycznej wygranej w Polsce.

Dwa autobusy elektryczne dla Świeradowa
Dwa autobusy elektryczne dla Świeradowa

Świeradowskie elektrobusy

Dwa autobusy solowe mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 31 pasażerów na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Podłoga elektrobusów ma być płaska bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu. Wysokość wejścia od powierzchni jezdni powinna wynosić 320-340 mm. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silników nie może być mniejsza niż 160 kW. Elektrobusy mają być wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji.

Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek o mocy maksymalnej 120 kW. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2, co najmniej 180 km. Zamawiający wymaga przy tym, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 400 kWh. Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części (po prawej stronie pojazdu ok.40-50 cm od tyłu pojazdu i ok.50-60 cm od ziemi) z ładowarki zewnętrznej. Ładowanie odbywać się będzie w zajezdni u zamawiającego.

Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się kabina kierowcy, zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się trzy wejścia USB umożliwiające doładowanie telefonu. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej montowanych bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu. Fotele mają być wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia.

Elektrobusy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej, czyli: elektroniczne tablice kierunkowe zewnętrzne LED (kolor diod bursztynowy lub biały) oraz jedną wewnętrzną tablicę informacyjna LCD. Tablicę wewnętrzną stanowić ma monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą odporną na wandalizm, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 37 cali. Gmina Miejska Świeradów-Zdrój poszukuje dostawcy dwóch fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI oraz dwustanowiskowej stacji ładowania.

o więcej informacji o SWZ odsyłamy do przetargowej strony zamawiającego: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-023619c3-9811-11ee-ba3b-4e891c384685 TAGI