Wielka autobusowa feta w Krakowie
W czwartek, 31 lipca, w Krakowie zostanie zorganizowany „Dzień Otwarty Ekologicznej Komunikacji Miejskiej w Krakowie”, który będzie okazją do oficjalnego zaprezentowania nowych autobusów firmy Mobilis. Następnego dnia rozpoczną one obsługę pakietu krakowskich linii. Do ich obsługi warszawski przewoźnik zakupił:
– 29 pojazdów z logo AMZ-Kutno, w tym 25 szt. w wersji 12-metrowej (CitySmile 12 LF) i 4 szt. w wersji 10-metrowej (CitySmile 10 LF);
– 37 szt. niskopodłogowych przegubowców Mercedes-Benz Conecto LF G Euro 6.
Wszystkie te modele zostaną pokazane na placu pod CORT-em przy Wawelu o godz. 11.00. Część oficjalna prezentacji przewiduje wystąpienia następujących osób: wiceprezydenta Krakowa, Tadeusza Trzmiela, dyrektora ZiKiT-u, prezesa Mobilis Sp. z o.o., przedstawiciela koncernu Egged oraz dostawców: EvoBus Polska, AMZ-Kutno oraz Millennium Leasing. Następnie goście obejrzą film pt. „Postęp w zakresie ekologii w publicznej komunikacji miejskiej w Krakowie w ciągu ostatnich 20 lat (od Euro 1 –1993 do Euro 6 –2014). Część oficjalną zakończy symboliczne przecięcie wstęgi w nowych autobusach Euro 6 firmy Mobilis. –„Serdecznie zapraszamy mieszkańców na to święto ekologii, podczas którego śmiało będzie można powiedzieć, że w obliczu wprowadzania nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, kwitnie konkurencja przewoźników na rzecz ochrony środowiska”–mówi Eugeniusz Szymonik, prezes spółki Mobilis.
Najnowszymi pojazdami mieszkańcy oraz turyści w Krakowie będą mogli podróżować po mieście już od piątku. Oprócz wyższego komfortu jazdy, najnowsze pojazdy zaoferują im przede wszystkim niską emisję spalin –zgodnie z normą Euro 6, która obowiązuje w Unii Europejskiej od 1 stycznia br. –„Silniki Euro 6 należą do absolutnie najświeższej i najbardziej wyśrubowanej elity w zakresie ekologii –opowiada Eugeniusz Szymonik, prezes spółki Mobilis. –Poruszając się po mieście, będą stanowić swoiste filtry oczyszczające atmosferę w aglomeracji krakowskiej. Powietrze wielkomiejskie, w wyniku pracy starych silników na benzynę lub ropę, jest nasycone szkodliwymi związkami, takimi jak podtlenki azotu, tlenek węgla, tlenki azotu, lotne węglowodory czy tlenki siarki. Do tego należy doliczyć trujące związki wydobywające się z przemysłowych kominów, nie wspominając o smogu z powszechnie stosowanych pieców grzewczych. Dzięki pracy silnika Euro 6 związki szkodliwe są zasysane z atmosfery, a przechodząc przez silnik i inne urządzenia, ulegają ekologicznemu rozkładowi i przeróbce. Silnik wydziela w efekcie tak obojętne dla środowiska substancje jak azot, woda czy dwutlenek węgla. Nie tylko więc nie zanieczyszcza środowiska, ale przyczynia się do likwidacji niebezpiecznego smogu, który w Krakowie –uchodzącym za jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast Polski –stanowi spory problem. Szkodliwe składniki spalin z silników Euro 6 są wydzielane tylko w śladowych ilościach.”Jak zauważa szef Grupy Mobilis, pojazdy wyposażone w silniki Euro 6 są ciche, ekologiczne i oszczędne. W porównaniu z normą Euro 0 z 1990 r. czy też Euro 1, wprowadzoną trzy lata później, limity emisji szkodliwych substancji, które dostają się do atmosfery, zmalały o odpowiednio: 98%, 95%, 89% i 97%. Tak ekologiczny tabor miejskiej komunikacji będzie można zobaczyć w stolicy Małopolski już 31 lipca.
Dodajmy, że Mobilis ma już duże doświadczenie na lokalnym rynku transportowym, ponieważ jest obecny w stolicy Małopolski już od sześciu lat. Najnowsza umowa z ZIKiT Kraków gwarantuje mu pracę na krakowskich liniach przez kolejnych 10 lat. Przeznaczone dla Krakowa Mercedesy i egzemplarze AMZ-Kutno zostały sfinansowane przez Millennium Leasing. Zgodnie z zawartym kontraktem przewozowym posiadają one pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dynamiczny system informacji pasażerskiej wraz z komunikatami głosowej zapowiedzi (także na zewnątrz pojazdów) i monitoring wnętrza.
Mobilis jest największą prywatną firmą autobusową w Polsce, która z roku na rok dynamicznie się rozwija. Posiada ponad 300 pojazdów komunikacji miejskiej. W portfolio ma 10 spółek PKS, w których zatrudnienie znajduje ponad 2 tys. osób, a tabor składa się z ponad tysiąca pojazdów. Jeden z najbardziej ambitnych planów firmy w Polsce koncentruje się wokół przemian przestarzałych, choć zasłużonych przedsiębiorstw przewozowych, w firmy na miarę XXI w.