Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Większy eksport Karosy

infobus
08.03.2003 15:40

Pomimo, że sprzedaż nowych autobusów na rynkach krajów Unii Europejskiej oraz Szwajcarii spadłą w ubiegłym roku o ponad 9%, Karosa, największy w Czechach producent autobusów, zwiększyła swój eksport do krajów UE o 67,5% do poziomu 906 sztuk. Jak powiedział dyrektor generalny Karosy, Rudolf Černý, pojazdy sprzedane na tych rynkach stanowiły ponad 58% wszystkich sprzedanych przez firmę pojazdów. W roku 2002, produkcja Karosy wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o prawie 18%, dzięki czemu zanotowano rekordowy w ostatnich latach poziom produkcji, wynoszący 1 554 autobusy. Oprócz pojazdów sprzedanych w krajach Unii Europejskiej, 148 wysłano także do innych krajów, głównie na Słowację. Najważniejszym rynkiem zewnętrznym dla Karosy pozostaje rynek francuski, na którym sprzedano 875 pojazdów. Wzrost sprzedaży przełożył się także na wzrost dochodów, które zgodnie ze wstępnymi danymi, wzrosły w ubiegłym roku o 13,5% do poziomu 5,5 miliarda czeskich koron. Mimo to, zysk okaże się nieco niższy, niż ten z poprzedniego roku (478 milionów koron), ze względu na niekorzystny kurs korony oraz koszty związane z unowocześnieniem zakładów. Jak przypomniał Pan Černý, w zeszłym roku Karosa zakończyła wdrażanie trzyletniego programu modernizacji procesów produkcyjnych. Dzięki przeprowadzonym w jego ramach inwestycjom o wartości 1,5 miliarda koron, zakłady w Vysoke Myto stały się jednymi z najnowocześniejszych w koncernie Irisbus. W tym roku plany inwestycyjne są znacznie mniejsze i opiewają na około 150 milionów koron. Przewiduje się utrzymanie sprzedaży na ubiegłorocznym poziomie, oraz stały wzrost zainteresowania modelami Axer i Ares, które Karosa wprowadziła na rynek w ubiegłym roku. Szczególnie duże nadzieje wiąże się z rodziną autobusów Ares. Nowoczesna historia Karosy zaczyna się w 1993 roku, kiedy do zakładów wszedł francuski inwestor – Renault. W 1999 firma staje się częścią koncernu Irisbus, skupiającego autobusowe działy koncernów IVECO i Renault. Z początkiem bieżącego roku, jedynym właścicielem koncernu stała się firma IVECO. Średnie zatrudnienie w ubiegłym roku wyniosło w Karosie 1 784 pracowników.