Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Większe prawa pasażerów autobusów

infobus
16.02.2011 23:39

Parlament Europejski przyjął dokument dotyczący praw pasażerów w przewozach autokarowych i autobusowych. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 24 miesięcy, czyli w 2013 r. Nowy zestaw praw dla pasażerów transportu drogowego uzupełnia przyjęte wcześniej przepisy dotyczące transportu lotniczego, kolejowego i wodnego oraz uzupełnia w ten sposób ramy prawne dotyczące użytkowników wszystkich rodzajów transportu obowiązujące na poziomie całej UE. Pasażerowie autobusów i autokarów, a w szczególności pasażerowie niepełnosprawni oraz osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, będą mogli korzystać z nowych praw chroniących ich w czasie podróży na terytorium całej Unii Europejskiej. Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji, Siim Kallas, powiedział: „Dzięki temu nowemu rozporządzeniu prawa pasażerów dotyczyć będą także transportu autobusowego i autokarowego. Pasażerom korzystającym z transportu drogowego przysługiwać będą te same podstawowe standardy jakości usług na obszarze całej Unii, niezależnie od środka transportu, którym podróżują. Dzięki przyjęciu rozporządzenia w sprawie praw pasażerów autobusów i autokarów unijny system ochrony pasażerów obejmować będzie obecnie wszystkie rodzaje transportu. Jestem bardzo zadowolony, że UE udało się ustanowić pierwszy na świecie zintegrowany obszar praw pasażera obejmujący wszystkie rodzaje transportu”.
A tak o nowych przepisach wypowiedział się portalu wnp.pl europoseł Bogdan Marcinkiewicz, koordynator polskiej delegacji posłów PO w Grupie EPP: –„Do tej pory transport pasażerów w przewozach autobusowych i autokarowych nie zapewniał odpowiedniej ochrony podróżnych, będąc jedyną formą transportu, która nie podlega żadnym unijnym regulacją w tym zakresie. Istotnym natomiast jest fakt, iż pół miliarda pasażerów w Unii Europejskiej to użytkownicy autobusów i autokarów. Praca nad rozporządzeniem była wyjątkowym wyzwaniem, ponieważ usługi w zakresie autobusów i autokarów świadczą w większości małe i średnie przedsiębiorstwa stąd dosyć trudne sprecyzowanie obowiązków względem firm tak, aby nie zagrozić dalszemu funkcjonowaniu branży zmniejszeniu konkurencyjności na rynku. Nie ukrywam, że dla mnie osobiście wyjątkowym wyzwaniem była możliwość po raz pierwszy w historii zgodnie z Traktatem z Lizbony wziąć czynny udział w procedurze pojednawczej, kiedy w ramach negocjacji w późnych godzinach nocnych udało się przegłosować kompromis Parlamentu Europejskiego z Radą w zakresie obowiązywania przepisów powyżej dystansu 250 km. Zaznaczyć należy, co jest dosyć istotne, że rozporządzenie gwarantuje 12 podstawowych praw zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych –podkreśla na koniec Marcinkiewicz.

Większe prawa pasażerów autobusów

Przyjęcie rozporządzenia o prawach pasażerów autobusów i autokarów nastąpiło wkrótce po przyjęciu rozporządzenia 1177/2010 o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową, które wejdzie w życie w grudniu 2012 r. Ponieważ obecnie unijne przepisy dotyczące praw pasażerów obejmują już wszystkie środki transportu, Komisja przygotuje komunikat omawiający sposoby ochrony pasażerów we wszystkich rodzajach transportu w celu zwiększenia ich spójności i skuteczności w obliczu rosnącego znaczenia transportu intermodalnego. Nowe prawa przysługujące pasażerom w trakcie podróży na długich dystansach (tj. powyżej 250 km) obejmują między innymi:
– ochronę pasażerów w przypadku śmierci, obrażeń ciała lub strat w związku z wypadkiem drogowym (prawo krajowe nie może ustalać maksymalnego poziomu odszkodowania poniżej kwoty 220 000 euro na pasażera i 1200 euro na sztukę bagażu);
– ochronę natychmiastowych praktycznych potrzeb pasażerów w razie wypadku (z możliwością przyznania kwoty na nocleg nieprzekraczającej 80 euro za noc dla jednej osoby na okres maksymalnie dwóch nocy);
bezpłatną konkretną pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej zarówno w terminalach, jak i na pokładzie pojazdów, a także, w przypadku gdy jest to niezbędne, darmowy przewóz osób towarzyszących;
– zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia przekraczającego 120 minut w stosunku do planowanego czasu odjazdu;
– odpowiednią pomoc (w postaci przekąsek, posiłków lub napojów) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia przekraczającego 90 minut, jeżeli podróż miała trwać ponad trzy godziny;
– w szczególności zobowiązanie przewoźników do zapewnienia pasażerom w takich sytuacjach, jeżeli to konieczne, kwoty na nocleg nieprzekraczającej 80 euro za noc dla jednej osoby na okres dwóch nocy, z wyjątkiem sytuacji, w których występują ekstremalne warunki pogodowe lub poważne klęski żywiołowe;
– zwrot 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia przekraczającego 120 minut w stosunku do planowanego czasu odjazdu, odwołania podróży i jeżeli przewoźnik nie zaoferuje pasażerowi zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego.
Ponadto pasażerom wszystkich rodzajów transportu przysługiwać będą poniższe prawa (niezależnie od tego, czy dystans podróży jest krótszy czy dłuższy niż 250 km):
– zakaz dyskryminacji pasażerów –pośredniej lub bezpośredniej –na podstawie obywatelstwa;
niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej, a także rekompensata finansowa za utratę lub zniszczenie urządzeń umożliwiających im poruszanie się w przypadku wypadku;
– minimalne zasady informowania pasażerów przed rozpoczęciem podróży i w trakcie jej trwania, a także udzielania informacji ogólnych na temat ich praw w terminalach i online;
– wprowadzenie mechanizmów rozpatrywania skarg przez przewoźników, które byłyby dostępne dla wszystkich pasażerów;
– ustanawianie niezależnych organów krajowych w każdym państwie członkowskim, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia, i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary.