Wiedeńskie testy wodorowego autobusu Solarisa [FILM]
Do 12 czerwca po ulicach Wiednia kursował premierowy autobus Solaris Urbino12 hydrogen.
Zielony rok
Rok 2020 firma Wiener Linien ogłosiła rokiem ekologicznych autobusów. Poudanych jazdach testowych eCitaro na linii 57A, 4 czerwca do miasta przybyłpierwszy wodorowy autobus – Solaris Urbino 12 hydrogen. Na trasie 39A pojazd kursował codziennie do 12 czerwca.
-„Firma Wiener Linien była i zawsze będzie pionierem w dziedzinie ekologicznychinnowacji. Dlatego jestem bardzo dumny, że teraz, oprócz e-mobilności, jesteśmyw forpoczcie zmian także, jeśli chodzi o napęd wodorowy”, powiedział Ulli Simaz wiedeńskiego magistratu podczas prezentacjiwodorowego autobusu 3 czerwca w zajezdni Leopoldau.
Przypomnijmy, że Wiedeń postawił przed testowym pojazdem spore wymagania:duża gęstość miejskiego ruchu, krótkie odległości między przystankami i zróżnicowanamiejska topografia.
-„Oprócz napędu elektrycznego, napęd na wodór stanowi duży problem dlaautobusów miejskich. Mamy tutaj szerokie pole do zmian: producenci autobusówmuszą dostarczać pojazdy eksploatacyjne po realistycznych cenach, firmytransportowe muszą jak najszybciej zająć się przejściem na eko-napędy, apolitycy muszą stworzyć odpowiednie ramy, które pozwolą nam uczynić mobilnośćjeszcze bardziej zrównoważoną i przyjazną dla środowiska – podsumowuje Günter Steinbauer, dyrektorzarządzający Wiener Linien.
Nic dodać, nic ująć. Zobaczcie, jak w Wiedniu sprawował się Solaris Urbino 12 hydrogen:
Gazowe zaplecze
Wodorowe plany Wiednia są bardzo ambitne – już od 2023 r. na linii 39A ma być eksploatowanychłącznie dziesięć autobusów wodorowych!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oprócz jazd testowych, wiedeńska firma przygotowuje się do tego celu budująctakże odpowiednią infrastrukturę. Wodorowa stacja została już postawiona i znajdujesię w autobusowej zajezdni Leopoldau.
Podczas pracy próbnej zbiornik autobusu był napełniany „do pełna” 35kilogramami wodoru w ciągu dwunastu minut. Podczas normalnej pracy stacji ma tozająć osiem minut. Tak przygotowany autobus może pokonać do 400 kilometrów, co oznaczatankowanie raz dziennie.
-„Dobrą rzeczą jest to, że możemy wykorzystać istniejącą infrastrukturę inasze know-how, nasze 120-letnie doświadczenie z gazami, a tym samymzapoczątkować przyszłość energii w oszczędny sposób” – mówi Gerhard Fida,dyrektor zarządzający firmy Wiener Netze, która obok Wien Energie również uczestniczyła w testach wodorowego autobusu.
Docelowo Wiedeń chce pozyskiwać wodór poprzez elektrolizę, w której zielonywodór byłby wytwarzany z odnawialnej energii elektrycznej.
W skali Europy
Wiedeński test Solarisa to część ogólnoeuropejskiego projektu wprowadzaniaautobusów wodorowych do miast. Na razie to przede wszystkim testy, ale też sąpierwsze kontrakty. W tym roku w Bolzano zacznie eksploatować dwanaścieautobusów H2. Kolonia, Wuppertal i Connexxion również złożyły już zamówienia naautobusy najnowszej generacji.
„