Więcej minibusów w Krakowie? Miasto: nie potrzebujemy
Krakowscy radni Rafał Komarewicz i Dominik Homa złożyli interpelację do prezydenta miasta w sprawie zakupu większej liczby autobusów klasy MINI.
Mają też pomysły, które trasy mogłyby obsługiwać najnowsze nabytki MPK Kraków, czyli dwa małe pojazdy Karsan Jest.
Pomysł radnych
Jak informują radni, autobusy marki Karsan dobrze sprawdzą się na takich trasach jak np. linia nr 176 (Bodzów – Kostrze OSP), gdzie są zarówno bardzo wąskie drogi, jak i niewielkie pętle, gdzie miejsca do zawracania jest bardzo mało. A takich tras jest w Krakowie więcej.
-„Pozwoli to Miastu na dotarcie z ofertą krakowskiej komunikacji miejskiej do większej liczby mieszkańców. Niestety ze względu na różne utrudnienia w przejezdności dróg oraz strukturę własności mieszkańcy rejonów: ulicy Bochenka, Przegorzał czy Woli Justowskiej są skazani na brak komunikacji miejskiej w bliskiej okolicy.
Proponujemy uruchomienie dwóch nowych linii autobusowych obsługiwanych przez minibusy typu Karsan: Bronowice (osiedle Widok), Na Błonie, Wola Justowska, Przegorzały, Salwator i I wariant: Kurdwanów, Cechowa, Podedworze, Bochenka, Łużycka, Nowosądecka, Piaski Nowe lub II wariant: Kurdwanów, Cechowa, Łużycka, Bochenka, Podedworze, Piaski Nowe.” Radni poprosili też o przeanalizowanie trasy: Kraków Mydlniki Wapiennik, Balicka, Podłużna, Chełm, Królowej Jadwigi, Focha, Cracovia Stadion” – napisali radni.
Odpowiedź miasta
Z przesłanej odpowiedzi podpisanej przez Jacka Majchrowskiego wynika, że miasta nie planuje w najbliższym czasie zakupu minibusów.
Jak informuje prezydent Krakowa, miejski organizator transportu publicznego od dłuższego czasu podejmuje działania i prowadzi analizy mające na celu rozszerzenie oferty komunikacji miejskiej w Krakowie o te obszary miasta, do których nie dociera żadna linia tramwajowa lub autobusowa. Na przestrzeni ostatnich lat takie połączenia udało się uruchomić m.in. na ulicach: Kozienickiej, Chełmońskiego, Orlej, Łuczanowickiej, Giedroycia czy do osiedla Bodzów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Należy podkreślić, że uruchomienie nowej linii autobusowej wiąże się z koniecznością pozyskania odpowiedniego taboru do jej obsługi oraz zapewnieniem finansowania jej funkcjonowania w ramach budżetu Miasta Krakowa. Jednocześnie właściwe przygotowanie trasy przejazdu oznacza również wyznaczenie nowych przystanków, uwzględnienie innych niezbędnych zmian w organizacji ruchu polegających na wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na wybranych ulicach lub usunięciu istniejącego parkowania. W wielu przypadkach przeszkodą do wyznaczenia trasy nowej linii stoją niedostateczne parametry istniejącej infrastruktury ·drogowej lub brak zgody właściciela terenu na przejazd autobusu komunikacji miejskiej – napisał prezydent.
Wśród analizowanych przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie połączeń były również propozycje tras zawarte w interpelacji, jednak - w ocenie jednostki - ul. Na Błonie nie posiada obecnie parametrów zapewniających możliwość bezpiecznego przejazdu, nawet dla autobusu komunikacji miejskiej o minimalnych gabarytach. W skrajni jezdni ww. ulicy znajdują się ogrodzenia, słupy elektryczne oraz przede wszystkim drzewa. Brakuje również poboczy i chodników, a poruszające się po ulicy pojazdy z trudem się mijają. Natomiast w przypadku ulic Podedworze i Bochenka na przeszkodzie do uruchomienia linii autobusowej pozostają kwestie własności gruntu.
-„Ponadto informuję, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie obecnie nie przewiduje zakupu dodatkowych autobusów typu Karsan – kończy swoją odpowiedź Jacek Majchrowski.
Karsan jest
Przypominamy, że w lutym do Krakowa trafiły dwa zakupione autobusy klasy MINI typu Karsan Jest. Pojazdy te mają długość ok. 6 m, a w środku oferują miejsce dla 21 pasażerów. To najmniejsze i najbardziej zwrotne pojazdy w taborze MPK w Krakowie. Największą zaletą tych małych autobusów jest możliwość przejazdu wąskimi uliczkami i przez małe skrzyżowania. Z myślą o wygodzie kierowcy w autobusie zostały zaprojektowane przeznaczone wyłącznie dla niego drzwi. Świetną widoczność prowadzącym zapewnia panoramiczna szyba przednia i duże lusterka.
Poza zaletami Karsanów związanymi ze zwrotnością, pojazdy są także przyjazne dla pasażerów. Posiadają niską podłogę. Dla osób poruszających się na wózkach jest również specjalnie wydzielone miejsce wewnątrz pojazdów oraz rozkładana platforma przy drzwiach. Pojazdy zostały także wyposażone w system informacji pasażerskiej, w klimatyzację oraz porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Zakup dwóch mini autobusów to koszt 812.000,00 zł netto.