„Widoczny? Bezpieczny!”
31 marca 2008 roku (poniedziałek), Komenda Stołeczna Policji, Mennica Polska, Zarząd Transportu Miejskiego i Zarząd Dróg Miejskich zainaugurowały kampanię społeczną „Widoczny? Bezpieczny!”. Przy doładowywaniu Warszawskiej Karty Miejskiej rozdawane będą opaski i kamizelki odblaskowe, których stosowanie znacząco zwiększy bezpieczeństwo pieszych i kierowców na drogach Warszawy.
W ciągu ostatnich pięciu lat na drogach Warszawy doszło do 8 275 wypadków drogowych, w których ucierpiało aż 829 dzieci i młodzieży. Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków jest brak widoczności –piesi nie są widoczni dla prowadzących pojazdy. Potwierdzają to statystyki –większość wypadków drogowych w Warszawie powodują piesi. Niestety liczba takich zdarzeń wciąż rośnie. W 2007 roku było 65 wypadków powstałych z winy pieszego (w 2006: 53), kolizji z winy pieszego było 8 (w 2006: 5). W ich wyniku w 2007 roku zginęła 1 osoba (w 2006: 2), rannych było 67 osób (w 2006: 53).
W ciągu ostatnich pięciu lat w wypadkach drogowych poszkodowanych było aż 829 dzieci i młodzieży. Największą grupę stanowią osoby w wieku 7 –14 lat.
Jak temu zapobiec?
Mając na uwadze, że w ciągu ostatnich pięciu lat na drogach Warszawy doszło do 8 275 wypadków drogowych, w których było aż 10 543 ofiary oraz fakt, że większość z nich spowodowali piesi, wśród których było aż 829 dzieci i młodzieży, Mennica Polska we współpracy z Komendą Stołeczną Policji, Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich przygotowały i przeprowadzą kampanię społeczną „Widoczny? Bezpieczny!”. Ma ona na celu zwiększenie bezpieczeństwa wśród najmłodszych poprzez zwiększenie ich widoczności na drogach.
Widoczny? Bezpieczny!
Zwiększając widoczność pieszych na drogach poprawia się ich bezpieczeństwo, dlatego w okresie trwania kampanii (od 31 marca do wyczerpania zapasów) każdy, kto doładuje określoną przedpłatę parkingową na Warszawskiej Karcie Miejskiej otrzyma odblaskową kamizelkę. W drugim etapie kampanii „Widoczny? Bezpieczny!”(od 14 kwietnia do wyczerpania zapasów) pasażerowie doładowujący bilet okresowy na Warszawskiej Karcie Miejskiej otrzymają odblaskową opaskę.
O akcji będą informować na bieżąco media i organizatorzy: Mennica Polska zamieści plakaty w Punktach Sprzedaży i rozda przechodniom/kierowcom 500 tysięcy ulotek informacyjnych, Zarząd Transportu Miejskiego zamieści plakaty w tramwajach. Dodatkowo szczegółowe informacje będą zamieszczone na stronach internetowych organizatorów kampanii.
Bezpieczeństwo na drogach
W 2007 roku na terenie miasta stołecznego Warszawy odnotowano 24375 kolizji (w 2006: 26876, w 2005: 27453), 1562 wypadków (w 2006: 1706, w 2005: 1671), w których było: 110 zabitych (w 2006: 109, w 2005: 127) i 1882 rannych (w 2006: 2072, w 2005: 2063).
W sumie od 2003 do 2007 roku na ulicach Warszawy odnotowano:138030 kolizji, 8275 wypadków, w których było: 612 zabitych i 9931 rannych;829 ofiar było w wieku do lat 18-tu (20 zabitych i 1019 rannych).
Powiedzieli:
Naczelnik Wydziału Ruchu Komendy Stołecznej Policji, Jacek Zalewski: „Komenda Stołeczna Policji jest zainteresowana wszelkimi działaniami mogącymi przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, szczególnie do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym jego najmłodszych uczestników. Zainicjowanie akcji mającej przyczynić się do uświadomienia, zarówno pieszych jak i kierujących pojazdami, o znaczeniu używania elementów odblaskowych czy kamizelek odblaskowych, może w znaczący sposób przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na stołecznych drogach”.
Prezes Zarządu Mennicy Polskiej, Tadeusz Steckiewicz: „Mennica Polska wielokrotnie bierze udział w przedsięwzięcia o charakterze społecznym. Kampania „Widoczny? Bezpieczny!”jest najlepszym przykładem filozofii naszego postępowania. Jest nam niezmiernie miło, że wspólnie z naszymi partnerami: Komendą Stołeczną Policji, Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg Miejskich podejmujemy się wspólnej organizacji działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego, a także konsekwentnie chcemy promować wygodną dla naszych pasażerów formę przejazdów środkami Transportu Miejskiego, odciążając tym samym i tak mocno już zakorkowane stołeczne arterie. Stawiamy na ograniczenie ruchu kołowego w Warszawie popierając tym samym rozwiązania typu 'Park &Ride ””
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, Leszek Ruta: „Bezpieczeństwo pasażerów jak i pozostałych użytkowników ruchu drogowego to dla nas priorytet. Każdy wie, że poruszanie się autobusami, tramwajami i metrem to oprócz tego, że jest to najszybszy i najtańszy sposób przemieszczania się po Warszawie to jeszcze najbezpieczniejszy. Współorganizując kampanię „Widoczny? Bezpieczny!”mamy nadzieję, że najmłodsi, dzięki odblaskom, będą równie bezpieczni po wyjściu z naszego pojazdu”.
Dyrektor ds. Technicznych Zarządu Dróg Miejskich, Radosław Laskowski: „Liczba wypadków i kolizji na stołecznych drogach jest naprawdę zatrważająca. W każdym naszym działaniu mamy na uwadze bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i dlatego bardzo chętnie włączamy się w takie kampanie jak „Widoczny? Bezpieczny!”, dzięki którym będzie na drogach mniej ofiar wśród dzieci i młodzieży. Jesteśmy o tym przekonani i zachęcamy do zakładania naszych odblasków –zarówno najmłodszych jak i najstarszych”.