Wejherowo z pierwszym Nowym Urbino
To już pewne. Pierwszy polski egzemplarz Nowego Urbino zakupiony zostanie przez spółkę MZK Wejherowo i w biało-niebieskich barwach rozpocznie na przełomie sierpnia i września br. obsługę pomorskich tras. Debiutant zostanie wyposażony w silnik DAF MX-11 Euro 6 i 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów ZF. Umowa na dostawę pojazdu została podpisana w marcu br. Pomorski przewoźnik specjalnie nie zabiegał o najnowszą wersję ?jamnika?i tytuł ?pierwszego eksploatatora?został mu przydzielony niejako z rozdzielnika. Natomiast ciężko znaleźć w Polsce firmę, która bardziej by zasługiwała na to wyróżnianie. To jeden z najbardziej lojalnych klientów polskiego producenta, którego wszystkie autobusy wyprodukowane zostały w Bolechowie. Flota MZK liczy łącznie ok. 25 pojazdów, z który aż 19 szt. reprezentuje serię Urbino. Resztę floty stanowią autobusy typu K4016, dostarczone jeszcze przez firmę Neoplan Polska, które były protoplastami późniejszych generacji Urbino. Pomorska firma praktycznie co roku odnawia swój tabor i kupuje średnio jeden pojazd rocznie. Oczywiście marki Solaris. W zeszłym roku przewoźnik nabył egzemplarz Urbino 12 z silnikiem DAF MX-11 Euro 6. Najnowszy pojazd kosztował ok. 1 miliona zł i wyposażony został m.in. w monitoring, głosowy system zapowiedzi przystanków i system elektronicznej informacji pasażerskiej.
Przypomnijmy, że generalnie pierwsze Nowe Urbina trafią do Niemiec Już podczas hanowerskich targów zamówienia na nie złożyli niemieccy przewoźnicy, w tym firma Geldhauser, która zamówiła 4 szt. Urbino 12 oraz firmy Ettenhuber i Kessels Reisen, które zamówiły po jednej sztuce Urbino 12. Potem przyjdzie czas na Wejherowo. I na koniec ciekawska znad morza. 19 marca br. Miejski Zakład Komunikacji wprowadził na linii nr. 2 zapowiedzi przystanków w języku polskim i kaszubskim. Zapowiedzi będą obejmować wyłącznie nazwy przystanków. Także jest szansa, że najnowszy Urbino będzie także ?korbic?po kaszubsku.Nowy Urbino zadebiutował podczas targów IAA w Hanowerze, jesienią 2014 r. -?Ma on lżejszą, jeszcze bardziej trwałą konstrukcję, połączoną z wysoce atrakcyjnym designem. W pojeździe wprowadzono wiele udoskonaleń, które dotyczą niemal wszystkich jego obszarów. Równocześnie zachowano wiele charakterystycznych elementów poprzednika, które doskonale sprawdziły się w ciągu ostatnich kilkunastu lat eksploatacji??opisuje nowy produkt Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus &Coach. W porównaniu z poprzednią generacją Urbino w nowym autobusie jest więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, oprócz tego pojazd posiada znacznie niższą masę, a co za tym idzie ?zużywa mniej paliwa. Nowy Solaris gwarantuje także większy komfort podróżowania pasażerom oraz oferuje bardziej ergonomiczne miejsce pracy kierowcy. Urbino w nowej odsłonie w halach produkcyjnych pojawią się już w najbliższych miesiącach, a pod koniec roku firma planuje ich sprzedaż na poziomie około 300 sztuk. Do końca 2016 mają całkowicie zastąpić obecną generację.