Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Węgry z kolejną montownią autobusów. Mercedes-Benz!

infobus
21.10.2016 12:23

Zapowiedzi węgierskiego rządu o powrocie do okresu autobusowej świetności za czasów Ikarusa i kupowania przez węgierskie firmy tylko autobusów z Węgier nie pozostają bez echa. Efekty? Rozwiązanie umowy z polskim Solarisem na zakup autobusów w zastępstwie budowanej linii metra M3; podpisanie listu intencyjnego ? i to na poziomie rządowym ? z chińskimBYD na produkcję elektrobusów, a w sierpniu zawarcie memorandum pomiędzy ITK Holding Zrt. a EvoBusHungária Kft., którego celem jest produkcja autobusów na podwoziach Mercedes-Benz w zakładziezlokalizowanym w Debreczynie. To daje do myślenia.

Prototypna wiosnę

Węgiersko-niemieckieautobusy mają opierać się na podwoziach Mercedes-Benz, importowanych z hiszpańskiejfabryki w Samano. Na Węgrzech mają być one zabudowywane w wersjach miejskiej,podmiejskiej (Low Entry) i międzymiastowej. Wszystkie mają spełniać standardEuro 6.

Wartośćinwestycji to ok. 50 milionów euro (przy dzisiejszym kursie to 15,5 mld HUF).Jak podkreślił Gyorgy Kossa, CEO ITK Holding Zrt. to inwestycja typu greenfield, czyli realizowana na terenie dotychczas niezabudowanym i bezinfrastruktury. Dzięki temu w Debreczynie powstanie 350 nowych miejsc pracy, co dla wschodnich,słabiej rozwiniętych Węgier ma teraz strategiczneznaczenie.

Wefekcie końcowym z Debreczyn ma produkować niedrogie, bezpieczne i o wysokiejjakości środki transportu publicznego. Prezentacja prototypu planowana jest nawiosnę 2017 roku.

Mówiąpolitycy

LaszloPapp, burmistrz Debreczyna jest przekonany, że ta inwestycja zakończy się sukcesem,a węgiersko-niemiecka współpraca gospodarcza będzie kolejnym mocnym filaremrozwoju regionu. Z kolei Mihály Varga, węgierskiminister gospodarki ogłaszając zawarcie kooperacji, podkreślił, że Debreczynmoże w przyszłości stać się jednym z bastionów węgierskiej produkcji pojazdów. Dodał,że celem rządu jest to, że do roku 2020, 1000-1200 autobusów rocznie byłoprodukowanych na Węgrzech. Aktualnie poziom sprzedaży w tym kraju wynosi 500pojazdów rocznie.

Nazakończenie Jörg Schmidt, dyrektor zarządzający EvoBus Hungária Kft. powiedział,że jego firma już pełni ważną rolę w rozwoju transportu publicznego na Węgrzech.Spółka dostarczyła 400 autobusów Conecto LF działających w Budapeszcie oraz 25autobusów hybrydowych Citaro Hybrid do Kecskemet. Zapewneprodukcja pojazdów na Węgrzech na podwoziach Mercedes-Benz może poprawić tewyniki statycznie, ale na pewno nie finansowo. Dlatego ta inwestycja chyba niedo końca jest to po myśli Daimler Buses, które wolałoby sprzedawać na Węgrzech kompletnepojazdy. Jak widać jednak polityczna presja jest na tyle silna, aby topodejście zmodyfikować.