Węgry: Nowa numeracja linii w Budapeszcie
Jak podaje prasa węgierska, na podstawie wniosku Stołecznego Związku Komunikacyjnego (Budapesti Közlekedési Szövetség – BKSZ), od 1 sierpnia tego roku MÁV, BHÉV oraz firma autobusowych przewozów podmiejskich i dalekobieżnych Volánbusz, a także współpracująca z nią firma autobusowa Vértes Volán, rozpoczęły numerację podmiejskich linii autobusowych regionu stołecznego i podstołecznego. Chwilowo tylko te autobusy podmiejskie, które kursują na szosie nr 10 oraz wzdłuż ulicy Bécsi út w Budzie, otrzymały numerację zaczynającą się na 800. Jest to taka sama numeracja, którą stosują stołeczne zakłady komunikacyjne (Budapesti Közlekedési Válallat – BKV). Do końca tego roku Volánbusz i współpracujące z nią na terenie regionu stołecznego inne regionalne firmy Volán, kolejno wprowadzą numerację poszczególnych linii podmiejskich w granicach cyfrowych od 300 do 899, a od 1 do 299 numerowane będą dzienne linie BKV (zarówno tramwaj, trolejbus, autobus oraz kolej dojazdowa i zębata) a od 900 do 999 nocne linie.
Ważne jest to z powodu planowanego wprowadzenia elektronicznych biletów regionalnych. W związku z tym również BKV planuje poważne zmiany. Skasuje podwójną numerację. I to nie tylko w relacji trolejbus-autobus (gdzie numery 71-93 linii trolejbusowych mają swoje lustrzane odbicia na liniach autobusowych) czy tramwaj-autobus, gdzie obecnie numery tramwajowe i trolejbusowe pokrywają się z autobusowymi, ale także numery otrzymają dzielnicowe linie okólne, które dotychczas noszą tylko nazwę dzielnicy, jako np. Palotabusz (od Rákospalota) czy Kereszturbusz (od Rákoskeresztur). Zniesiona zostanie także praktyka rozróżniania linii pośpiesznych od zwykłych jedynie przez kolor czerwony numeracji.
Wszystkie linie pośpieszne odtąd numerowane będą numerem podstawowej linii którą dublują, ale do numeru dodana zostanie litera E oznaczająca linię ekspresową. Kilka linii tramwajowych zostanie wydłużonych od granic miasta do granic miasta, i tak: tramwaj 56 który z doliny Hűvösvölgy jeździ do placu Moszkva tér, pojedzie na drugi koniec Budy do Budafok, a tramwaj nr 59, który od cmentarza komunalnego Farkasrét jeździ do palcu Moszkva tér pojedzie dalej do Hűvösvölgy. Z Hűvösvölgy trzecia, nowa linia tramwajowa pobiegnie do dworca MÁV Kelenföldi p.u. W sumie BKV stara się ułatwić życie pasażerom przez zminimalizowanie przesiadek.
Nowością jest to, że wkrótce rozpocznie się przebudowa północnego mostu kolejowego stolicy na dwutorowy i dlatego pociągi z Ostrzychomia nie będą już dochodzić do dworca Budapest-Nyugati p.u. a za stacją Óbuda skręcą na trasę kolei dojazdowych BHÉV w kierunku Mostu Małgorzaty i placu Batthány tér. Jeżeli nowa linia kolejowa sprawdzi się, MÁV po przebudowie mostu i linii do Ostrzychomia, którą do Piliscasba zelektryfikuje zachowa połączenie do atthány tér, zwracając także połączenie do dworca Nyugati. W dalszym ciągu trwa obława na pasażerów bez biletów. BKV zaangażowało na etat kontrolerów biletowych 75 byłych sokistów, tak więc ilość kontrolerów wzrosła już do 225 osób.
Zdjęcia: autor