Węgry: Monitory przystankowe w Budapeszcie
Jak pisze węgierska gazeta Figyelőnet, w stołecznych zakładach komunikacyjnych BKV, wystartował projekt, dzięki któremu zwiększona zostanie punktualność najpierw autobusów, a później także trolejbusów i tramwajów. Projekt startuje na linii autobusowej nr 86, łączącej dzielnicę Óbuda w Północnej Budzie z placem Kosztolányi Dezső tér w Południowej Budzie. Chwilowo na trzech przystankach zamontowane zostaną monitory, które z dokładnością do sekundy wskazywać będą czas przyjazdu następnego autobusu na przystanek. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu systemu podobnego do GPS.
Obecnie stosowany już w Budapeszcie system AVM jest jeszcze niedostępny dla pasażerów, bo jego dane dochodzą tylko do centralnej dyspozytorni, gdzie kontrolerzy konfrontują wpływające dane z rozkładem jazdy. Wspomniane monitory, wskazywać będą na przystankach nie tylko czas przyjazdu najbliższego autobusu, ale także aktualne jego położenie, jeżeli wóz trafi w korek, lub będzie miał wypadek – światełko autobusu zacznie w miejscu migać. Ale miganie to zauważą także kontrolerzy, którzy natychmiast mogą przez radio skontaktować się z kierowcą wozu z zapytaniem o przyczynę postoju.
Po próbnym testowaniu całego systemu na wspomnianych trzech przystankach, BKV najpierw wprowadzi go na całej linii 86, a potem także na innych liniach. Przede wszystkim trzeba teraz sprawdzić, czy monitory przystankowe będą odpowiednio pokazywać nie tylko położenie poszczególnych autobusów, ale także ich przynależność do danej linii. Bo na takich przystankach, gdzie zatrzymują się pojazdy kilku linii, przynależność do danej linii również musi być odróżniana. Także w przypadku przystanku mieszanego trolejbus-autobus lub tramwaj-autobus. Coraz więcej autobusów zatrzymuje się już nie na oddzielnym przystanku a na wspólnym z tramwajem lub trolejbusem, ułatwiając tym samym pasażerom przesiadkę.