Węglik krzemu w elektromobilności. Po Medcomie – Bosch
Niemiecki producent części motoryzacyjnych Robert Bosch w2020 r. rozpocznie produkcję nowej generacji wydajnych energetyczniemikroczipów dla pojazdów elektrycznych – podała w poniedziałek agencja Reutera.
Zgodnie z założeniami producenta, mikroczipy mogłyby znaleźćzastosowanie w seryjnych samochodach elektrycznych w 2023 r. Urządzenia mająwykorzystywać system odpowiadający za przekazywanie prądu w obu kierunkachmiędzy baterią i układem napędowym; system będzie tworzony z węglika krzemu(SiC), materiału półprzewodnikowego zaprojektowanego, aby wytrzymywać wyższetemperatury i napięcia występujące w energoelektronice.
Przypomnijmy, że technologię bazującą na węgliku krzemu od dwóch lat stosuje i rozwija polski Medcom, który należy obecnie do nielicznych firm na świecie, które specjalizujących się w tego typu rozwiązaniach. Generalnie to innowacyjne podejście pozwala tworzyć lżejsze i mniejsze urządzenia energoelektroniczne osiągające wyższą sprawność energetyczną. Teraz do tego grona dołączy także Bosch.
Węglik krzemu
Jak wskazali przedstawiciele Boscha, chociaż produkcjawęglika krzemu jest bardziej skomplikowana, to ma on lepsze właściwościprzewodzące niż powszechnie stosowany krzem i wytraca mniej energii w postaciciepła.
„Półprzewodniki z węglika krzemu wnoszą więcej mocy do pojazdówelektrycznych. Dla kierowców oznacza to zwiększenie zasięgu o 6 proc.” -wyjaśnił członek zarządu Bosch Harald Kroeger.
Według koncernu większy zasięg baterii powinien wpłynąć nazwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych. Badania, na które powołuje sięniemiecki producent wskazują, że 42 proc. konsumentów nie brałoby pod uwagęzakupu samochodu zasilanego baterią z powodu ograniczonego zasięgu i strachuprzed utknięciem w drodze bez możliwości doładowania.
Globalny zasięg
Nowa generacja mikrochipów zostanie wyprodukowana w fabryceBoscha w Reutlingen, w południowej części Niemiec – poinformował koncern. Niepodał, jakie koncerny zdecydowały się na wykorzystanie mikroczipu. SerwisAutomotive News przypomniał jednak, że kluczowymi klientami niemieckiegoproducenta części są m.in. Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz, które rozszerzająswoje oferty modeli elektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak wynika z szacunków branży motoryzacyjnej, przeciętnysamochód zawiera chipy o wartości 370 dolarów, ale kwota ta wzrasta o 450dolarów w przypadku bezemisyjnych pojazdów elektrycznych – wskazał Reuters.Kolejny tysiąc dolarów zostanie przeznaczony w przyszłości na czipy dlasamochodów autonomicznych, co sprawi, że półprzewodniki będą okazją do rozwojuw branży samochodowej, borykającej się obecnie ze stagnacją sprzedaży.
Według firmy Strategy Analytics Bosch zajął w ubiegłym rokupozycję szóstego największego dostawcy na wartym 38 mld dolarów rynkupółprzewodników samochodowych, z udziałem 5,4 proc.
W Dreźnie we wschodniej części Niemiec Bosch buduje obecniefabrykę półprzewodników o grubości 300 mm. Inwestycja o wartości miliarda eurojest największym indywidualnym projektem w historii firmy – podał AutomotiveNews.
W 2018 r. sprzedaż niemieckiego dostawcy częścisamochodowych osiągnęła poziom 46,5 mld dolarów. (PAP)
„