Węgierski debiut Jelcza
infobus
21.05.2006 17:33
Węgierski debiut Jelcza
Po kilku sukcesach Autosanu na rynku węgierskim, przyszedł czas na drugiego z grupy „Polskie Autobusy”. Jelcz dostarczył 3 autobusy M120M/4 węgierskiemu przewoźnikowi z Debreczyna. Węgry od dwóch lat odgrywają coraz ważniejszą rolę w rozwoju sprzedaży „Polskich Autobusów”. Dotąd jednak, kontrakty zawierane z miejscowymi przewoźnikami dotyczyły autobusów międzymiastowych, dostarczanych przez Autosana. Nawiązane kontakty zaowocowały jednak zawarciem także pierwszego kontraktu na dostawę autobusów miejskich Jelcz. Klientem jest firma Hajdu Volan z Debreczyna, która zamówiła 3 autobusy Supero CNG, wyposażone w silniki MAN zasilane gazem ziemnym. 10 maja zakontraktowane pojazdy, oznaczone jako M120M/4 Supero CNG, opuściły hale fabryczne i skierowały się na trasę do Debreczyna.
Hajdu Volan jest jednym z pionierów stosowania tego paliwa w autobusach na Węgrzech. Obecnie, w jego taborze znajduje się już kilka pojazdów zasilanych CNG, głównie używanych, marek Ikarus, Berkhof, Neoplan i MAN. W 2004 r., przewoźnik z Debreczyna był współorganizatorem konferencji poświęconej zastosowaniu paliw gazowych w autobusach, gdzie prezentowany był m.in. Jelcz M125M/4 Vecto CNG. Zapewne nawiązane wówczas kontakty pomogły w zdobyciu tego zamówienia. Autobus Jelcz M120M/4 Supero CNG w swej podstawie to popularna w Polsce konstrukcja, będąca kontynuacją linii 120M.
Po ostatniej modernizacji w 2003 r., otrzymała ona nową ścianę czołową i tylną oraz silnik IVECO Tector jako podstawową jednostkę napędową. W modelu CNG zastosowano natomiast leżący silnik MAN E2866 DUH03, a więc taki sam, jak stosowany w niskopodłogowym Vecto CNG. Ta 6-cylindrowa jednostka o zapłonie iskrowym ma 11,97 dm3 pojemności skokowej, osiągając moc 180 kW (245 KM) przy 2200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 880 Nm i jest dostępny w zakresie 1000-1200 obr./min. Silnik współpracuje z automatyczną, 4-stopniową skrzynią biegów Voith D854.3E.
Drugą istotną różnicą w stosunku do bazowego modelu jest oczywiście paliwo i sposób jego przechowywania. Gaz ziemny jest zmagazynowany w 11 butlach, umieszczonych pod pokładem w środkowej części pojazdu. Ich łączna pojemność wynosi 770 dm3, co zapewnia autobusowi zasięg rzędu 350 km.
Montaż zbiorników z gazem pociąga za sobą wzrost masy własnej autobusu, a więc i ograniczenie jego pojemności. Podczas, gdy standardowy Jelcz M120 zabiera na pokład ok. 110 pasażerów, jego odmiana zasilana gazem –91+1 (w tym 32+1 siedzących i 59 stojących).
Wśród zmian zastosowanych w autobusach dla Hajdu Volan należy wymienić jeszcze nieco zmodyfikowany układ poręczy, nowe klapy dachowe (znane m.in. z prototypu Mastero) oraz nieco zmodyfikowany pulpit kierowcy. W autobusach zastosowano także zamkniętą kabinę kierowcy, co stanowi wyposażenie opcyjne.