Warszawskie starcie „gigantów”

infobus
10.03.2010 21:12
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami stołecznego przewoźnika, MZA Warszawa ogłosiło przetarg na zakup w formie leasingu 70 sztuk fabrycznie nowych autobusów przegubowych. Leasing pojazdów ma trwać 60 miesięcy, jednak spłata rat leasingu rozpocznie się dopiero po 12 miesiącach karencji. Dodatkowo zamawiający zastrzega, że w pierwszym roku planowanych wpłat, tj. od 13-go do 24-go miesiąca na poczet leasingu może przeznaczyć 20 500 000 zł. Planowany termin składania ofert przypada na dzień 14 kwietnia br. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą następujące:
– cena –75%,
– dodatkowa karencja leasingowa –5%,
– gwarancja –6%,
– termin dostawy –8%,
– parametry silnika –2%,
– dostosowanie autobusu do paliwa B100 –3%
– oraz wyposażenie stanowiska pracy kierowcy –1%.
u18_760a23_760o530g_760 
Przyjrzyjmy się poniżej kryteriom wyboru oferty, poza najważniejszym kryterium –ceny:
1. Dodatkowa karencja leasingowa –oferent który zaproponuje najwięcej dodatkowych miesięcy karencji w spłacie rat otrzyma 5 punktów. Mniejsza ilość miesięcy otrzyma analogicznie mniej punktów.
2. Kryterium gwarancji –oferent który zaproponuje gwarancję powyżej 500 tys km otrzyma 6 punktów. Standardowo producenci oferują gwarancję na 24 miesiące lub 200 tys. km.
Gwarancja [km]
300 000
350 000
400 000
450 000
>= 500 000
Liczba pkt
0
1,5
3,0
4,5
6,0

3. Termin dostawy –zamawiający wymaga, by autobusy zostały dostarczone do 16 tygodni od zamówienia, jednak w takim przypadku oferent otrzyma 0 punktów. W przypadku zaoferowania dostawy autobusów do 10 tygodni oferta otrzyma 8 punktów. Trzy miesiące na wyprodukowanie autobusów, to nie lada wyczyn, chyba że ktoś trzyma na placu gotowe autobusy lub już uruchomił ich produkcję…Niewątpliwie tutaj dodatkowe punkty zbierze Solaris, który może bardziej elastycznie ułożyć produkcję niż zagraniczne koncerny.

Termin dostawy
16
15
14
13
12
11
<= 10
Liczba pkt
0
1,0
2,0
3,0
4,0
6,0
8,0

4. Parametry silnika –za zaoferowanie silnika o pojemności 6÷7 cm3 Oferent otrzyma 0 punktów natomiast za silnik o pojemności 11÷12 cm3 Oferent otrzyma 1 punkt. W tym przypadku nieznaczną przewagę ma MAN i Mercedes-Benz ponieważ oferują 12-litrowe silniki w swoich autobusach.

Lp.
Pojemność silnika [cm3]
Liczba punktów
1
7000 –8000
0
2
8001 –9000
0,2
3
9001 –10 000
0,5
4
10 001 –11 000
0,7
5
11 001 –12 000
1,0

Podobnie sprawa ma się w przypadku silnika z największą mocą. W tym przypadku nasuwa się pytanie, jak zamawiający oceni silnik, który posiada moc np. 265 kW –taki silnik oferują m.in. MAN i Solaris.

Lp.
Moc silnika [kW]
Liczba punktów
1
200,00 –210,00
0
2
210,01 –220,00
0,2
3
220,01 –230,00
0,4
4
230,01 –240,00
0,6
5
240,01 –250,00
0,8
6
250,01 –260,00
1,0

5. Dostosowanie autobusu do paliwa B100 –autobus dostosowany do ON, B20 oraz B100 otrzyma 3 punkty, natomiast autobus dostosowany do ON i B20 otrzyma 0 punktów. Coraz więcej przewoźników jest zainteresowanych stosowaniem biopaliw składających się w 100% z estrów stanowiących samoistne paliwo. Na takie rozwiązanie zdecydowali się m.in. przewoźnicy obsługujący linie miejskie na terenie Białegostoku. Stosowanie paliwa B100 jest jednak nieco bardziej skomplikowane niż w przypadku zwykłego oleju napędowego. Chodzi m.in. o regularne sprawdzanie stanu węży i połączeń gumowych, tankowanie wyłącznie paliwa spełniającego najwyższe normy jakościowe. Niewskazane jest również zbyt długie pozostawianie biodiesla w zbiorniku, ponieważ ma ono tendencję do absorbowania wody z powietrza. Co ciekawe niezwykle ważne jest także samo przechowywanie biopaliwa, ponieważ powinno być ono składowane w stałej temperaturze, a co za tym idzie w specjalnie dedykowanych do tego celu zbiornikach. Mając na uwadze dotychczasowe problemy z obsługą i eksploatacją autobusów przez MZA, zastanawiające jest, czy przewoźnik podoła tym wszystkim obostrzeniom bez uniknięcia problemów.

Jeżeli chodzi o producentów silników to z tego co wiemy, żadnych przeszkód w stosowaniu biodiesla nie czyni DAF. Nie do końca wiadomo, jaką politykę tutaj przyjmuje MAN i Mercedes, Na pewno zastrzeżenia do tego rodzaju paliwa ma Cummins.
6. I ostatnie przetargowe kryterium – wyposażenie stanowiska kierowcy. Oferent który zaproponuje w pełni zamykaną kabinę kierowcy z osobnym wejściem do środka przez przednie skrzydło drzwi sterowane osobno i niezależnie otrzyma 1 punkt. Kabina zamknięta z wejściem przez drzwi wewnętrzne przestrzeni pasażerskiej otrzyma 0 punktów.
W zakresie stosowania w pełni zamkniętych kabin z dodatkowo wydzielonym przednim pomostem na polskim rynku nie ma jasnych i jednolitych tendencji. W zależności od sytuacji jednego roku zamawiane są autobusy z pełną kabiną, a w następnym roku np. po zmianie zarządu spółki okazuje się, że takie rozwiązanie jest niepożądane ponieważ w ten sposób ogranicza się kontakt pasażera z kierowcą. Trzeba jednak przyznać, że pełna kabina to nie tylko większe bezpieczeństwo dla prowadzącego i bezcenne sekundy w przypadku konieczności opuszczenia stanowiska, ale i większy komfort. Tutaj łatwiej jest utrzymać dogodną temperaturę, a niezaparowane szyby poprawiają widoczność.
Nowe autobusy mają mieć długość 17,5-18,1 metra długości, czworo drzwi w układzie 2-2-2-2 lub 2-2-2-1. We wnętrzu mają się pomieścić 42 osoby na miejscach siedzących, ale ogólna ilość miejsc jest określona na poziomie minimum 125 osób. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pojazdy mają posiadać silniki spełniające normę czystości spalin minimum EURO 5. Dodatkowo automatyczne skrzynie biegów mają być wyposażone w układ obniżający zużycie paliwa. Wentylację przestrzeni pasażerskiej oraz odpowiednią temperaturę mają gwarantować przesuwne boczne okna, wywietrzniki dachowe oraz agregat klimatyzacji z dodatkową funkcją grzania. Leasingowane autobusy mają posiadać bardzo bogate wyposażenie dodatkowe, w tym zapowiedź głosową, system zliczania pasażerów, monitoring wizyjny z rejestracją obszaru przed i za pojazdem, monitory do emisji obrazu –2 sztuki, automat do sprzedaży biletów oraz system gaszenia w komorze silnika.  Jeżeli cała procedura przebiegnie bez większych problemów, to na koniec wakacji można spodziewać się dostawy nowych autobusów dla MZA, chyba że kolejny raz zamawiający będzie doszukiwał się najmniejszych błędów w instrukcjach kierowcy…
W tym aspekcie bardzo ciekawa jest jedna z ostatnich wypowiedzi rzecznika prasowego MZA, w której odniósł się on do unieważnienia przetargu na dostawę 16 midibusów i protestu zgłoszonego przez Solaris Bus &Coach. W przesłanej informacji prasowej możemy przeczytać m.in. –„Nie będziemy odpowiadali na komentarze przedstawicieli firmy Solaris, co do unieważnienia przetargu na zakup 16 autobusów. Mamy tylko nadzieję, że firma wystartuje w najnowszym przetargu, a zaproponowane autobusy będą nie gorsze niż te jeżdżące po Warszawie.”Tyle w tej sprawie, ale co ważne w tej samej informacji została złożona deklaracja, że do końca roku w zajezdniach MZA pojawi się co najmniej 170, a prawdopodobnie nawet 200 nowych autobusów. W ciągu najbliższych miesięcy warszawski przewoźnik zamierza ogłosić kolejne przetargi na około 100 autobusów. To oznacza, że zapowiada się dobry rok dla autobusów miejskich w Polsce.