Warszawskie elektrobusy wyjadą poza miasto. Do Konstancina-Jeziorny
Elektrykiem za miasto? Tak – już od soboty, 15 maja, na trasę nr 251 wyjadą zeroemisyjne autobusy MZA Warszawa.
To efekt wybudowania nowej pętli, współpracy Zarządu Transportu Miejskiego, władz miasta Konstancin-Jeziorna i Miejskich Zakładów Autobusowych, a przede wszystkim zainstalowaniu na krańcówce szybkiej ładowarki, dostarczonej przez zielonogórską firmę Ekoenergetyka.
Zgodnie z zapowiedziami
Zgodnie z zapowiedział ZTM, w maju na trasy kolejnych stołecznych linii wyjadą autobusy napędzane energią elektryczną. Wszystko dzięki uruchomieniu nowych ładowarek – w tym m.in. na pętli Grapa w Konstancinie-Jeziorna. Dzięki temu trasę nr 251 z Metra Wilanowska będą mogły obsłużyć autobusy elektryczne - najprawdopodobniej będzie to sześć autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12.
Jak informuje MZA:-"Solaris Urbino 12 electric #1919 zadebiutował na 251! Przez 4 dni będziemy testować ładowanie autobusu w Konstancinie na tej linii, a od 15.05 ma pojawić się na niej 6 elektrycznych brygad (w dni powszednie).
Przypomnijmy, że od 1 maja działają szybkie ładowarki na pętli Chomiczówka i Szczęśliwice. Tym samym do grona zelektryfikowanych tras dołączyły linie 116, 175 i 180, a autobusy 128 nie muszą zjeżdżać do zajezdni, aby doładować baterie.
-„Rozkłady jazdy przygotowaliśmy tak, aby pojazdy miały czas uzupełnić energię. Autobusy linii 116 i 180 zrobią to na „swojej” pętli, a 128 i 175 „podzielą się” ładowarką ze Szczęśliwic. Obie linie kończą trasę na pl. marsz. J. Piłsudskiego. Tu pojazdy zamienią się numerami – autobus, który wcześniej jeździł jako 175 pojedzie na ładowanie na Szczęśliwice jako 128, a dotychczasowe 128, z pełnymi bateriami, skieruje się na lotnisko z numerem 175 na wyświetlaczu. Dzięki temu autobusy na wszystkich kursach będą przewozić pasażerów i nie będzie pustych przebiegów – informuje Warszawski Transport Publiczny.
161 elektryków i 20 stacji
W grudniu 2020 roku do Warszawy dotarły już wszystkie ze 130 elektrycznych autobusów marki Solaris Urbino 18 kupionych przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Dzięki temu flota elektrycznych pojazdów MZA zwiększyła się do 160 sztuk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rośnie też liczba ładowarek, których liczba powinna dobić do 20 stacji ładowania. Poniżej plan MZA przygotowany na potrzeby unijnego projektu:
Aktualnie szybkie ładowarki działają już na pętlach:
- Spartańska,
- Konwiktorska,
- Esperanto,
- Chomiczówka
- i Szczęśliwice.
Teraz w „drodze” jest Grapa. Potem w planie są następują lokalizacje:
- Pętla Nowodwory 2×400 kW
- Pętla Wilanów 6×400 kW
- Pętla Browarna 2×400 kW
- Pętla Młynów 2×200 kW
Przypomnijmy, że zakup stacji ładowania jest współfinansowany w ramach europejskiego programu „Infrastruktura i Środowisko”, a nadrzędny cel Warszawy to wykorzystywane elektryków przede wszystkim na Trakcie Królewskim, czyli w centrum miasta, w rejonie historycznej zabudowy. Ale nie tylko – „wolne” elektrobusy MZA wysyła także na inne trasy, obsługiwane przez autobusy spalinowe.