Warszawskie autobusy szybsze o 40% – na buspasach
Wytyczenie buspasów dla warszawiaków podróżującychkomunikacją miejską oznacza szybszy przejazd. W stolicy jest już ponad 65 kmwydzielonych pasów ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego. A będzie więcej.
-„W poniedziałek, 25 czerwca, ogłosiliśmy powstanie kolejnego buspasa. Jużza tydzień zostanie on uruchomiony na Pradze-Północ, na ulicy Kijowskiej. Niejest to jednak ostatni wydzielony pas dla autobusów jaki planujemy uruchomić wtym roku. Już teraz mogę zapowiedzieć, że buspas na pewno pojawi się na ul.Raszyńskiej. Wytyczenie kolejnych poprzedzą szczegółowe analizy, które pomogąnam podjąć ostateczne decyzje – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st.Warszawy.
65,975 km
dokładnie tyle mają wydzielone pasy dlawarszawskiej komunikacji publicznej. Warto zaznaczyć, że w tej liczbie jesttakże 5,7 km torowisk tramwajowo-autobusowych. Najdłuższa taka trasa to ciągulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa(klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Maon w sumie 7775 m. Najkrótszy ma z kolei zaledwie 95 m. Został wytyczony na ul.Targowej, na odcinku od ul. J. Zamoyskiego do A. Mackiewicza. Ponad połowabuspasów obowiązuje całodobowo przez cały tydzień. Pozostałe funkcjonujązazwyczaj w godzinach szczytu komunikacyjnego w dni robocze.
Każdorazowo wprowadzenie buspasa poprzedzają szczegółoweanalizy, które pozwalają ocenić faktyczną skuteczność działania buspasa. Wśródanalizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportuzbiorowego, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacjimiejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań orazdługość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania).
W tej chwili w stolicy funkcjonują 33 pasy dla komunikacjimiejskiej. Już wkrótce jednak znaki drogowe wyznaczające pas dla autobusówstaną również na ul. Raszyńskiej.
Zaoszczędzone minuty
Na ul. Raszyńskiej buspas powstanie pomiędzy ul. Filtrową aKoszykową, czyli w kierunku pl. A. Zawiszy. Według przeprowadzonej analizybędzie działać w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli w godz. 7.00- 10.00 i14.00-19.00. Autobusy poruszać się będą wydzielonym pasem niemal do samegoskrzyżowania z ul. Koszykową. Dzięki temu kierowcy pojazdów indywidualnych będąmieli możliwość skrętu w prawo w ul. Koszykową (nakaz skrętu w prawo). Prosto,do pl. A. Zawiszy mogłyby jechać tylko autobusy (ale już nie po wydzielonympasie ruchu). Przeprogramowana zostanie również sygnalizacja świetlna naskrzyżowaniu z ul. Filtrową. Według analiz funkcjonowanie buspasa skróci czasjazdy autobusów o ok. 100 sekund, czyli o ok. 40 proc. Wdrożenie zmianplanowane jest jeszcze w wakacje.
W następnych latach analizowana będzie również możliwośćwprowadzenia nowych pasów autobusowych:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
w 2019 r. –na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., odcinek ul. Grójecka – rondo ZesłańcówSyberyjskich,
-
w 2020 r. –w al. Prymasa Tysiąclecia, odcinek ul. Wolska – rondo Zesłańców Syberyjskich,
-
pozakończeniu budowy Południowej Obwodnicy Warszawy – na ul. Puławskiej, odcinekPOW – al. Wilanowska; Dolina Służewiecka, odcinek al. J. Rodowicza „Anody” –al. Wilanowska.
„