Warszawa – w końcu zamawia
Z końcem sierpnia Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy ogłosiły długo oczekiwany przetarg na dostawę 80 sztuk autobusów przegubowych niskopodłogowych. Nowe autobusy muszą pomieścić minimum 155 osób, w tym 42 na miejscach siedzących, posiadać silniki spełniające normy Euro 3, automatyczne skrzynie biegów, czworo drzwi, zamykaną kabinę kierowcy wyposażoną w klimatyzację oraz skuteczną wentylację, która ma się odbywać za pomocą przesuwnych partii bocznych okien oraz wywietrzników dachowych. Nowe autobusy mają się pojawić w stolicy do 11 miesięcy od daty podpisania umowy. Ciekawostką jest, że utrzymanie techniczne nowych autobusów ma być prowadzone przez dostawcę, do momentu przekroczenia łącznego przebiegu 48 mln km, co jest odpowiednikiem mniej więcej ośmiu lat eksploatacji. Głównymi kryteriami wyboru oferty są : cena oferty 70%, zużycie paliwa 17%, cena odsprzedaży autobusów 8% oraz parametry użytkowe autobusu 5%. MZA Warszawa jest kolejnym przewoźnikiem miejskim po MPK Poznań, które zdecydowało się na tego rodzaju zakup autobusów. Przypomnijmy, że w tym roku do Poznania trafiło 10 sztuk Solarisów Urbino 12, które MPK będzie dzierżawić przez 5 lat, z możliwością odkupienia autobusów po tym okresie. Jest to bardzo dobry rodzaj pozyskiwania autobusów, gdyż przedsiębiorstwo, które je nabywa nie musi przejmować się wszelkiego rodzaju usterkami, czy przeglądami, gdyż producent sam się tym zajmuje. Przewoźnik płaci jedynie za przejechane kilometry. Warto dodać, że w przetargu poznańskim na tego rodzaju kontrakt zdecydowało się tylko dwóch producentów: Solaris Bus & Coach oraz spółka Polskie Autobusy. Niestety, tym razem ten drugi oferent nie będzie mógł wystartować w przetargu, ponieważ nie posiada obecnie w swej ofercie pojazdów, które spełniałyby warunki przetargu. Jeżeli i tym razem najwięksi konkurenci firmy Solaris – MAN I Volvo nie zdecyduje się wystartować, MZA Warszawa z całą pewnością nabędzie 80 sztuk Solarisów Urbino 18.