Warszawa: Skończcie z nielegalnymi formami reklamy! – apel Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie do firm
W środę, 7 listopada 2007, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wystosował oficjalny apel o zaprzestanie korzystania z nielegalnych form reklamy na przystankach komunikacji miejskiej. Listy polecone wkrótce otrzymają firmy i organizacje, których nielegalnie naklejone plakaty zaśmiecają wiaty przystankowe. To kolejny etap działań mających na celu zachowanie porządku przestrzeni publicznej stolicy.
W oficjalnym apelu do firm, których nielegalnie naklejone plakaty zaśmiecają przystanki komunikacji miejskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zwraca się z prośbą o zaprzestanie stosowania takiej formy reklamy. List wystosował osobiście Leszek Ruta, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Czytamy w nim dlaczego nielegalnie naklejone plakaty na przystankach komunikacji miejskiej są uciążliwe, ile kosztuje ich codzienne usuwanie. Przepisy prawa jednoznacznie mówią o tym, że taka forma reklamy jest bezprawna:
– Paragraf 1 artykuł 288 Kodeksu Karnego (Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5)
– Paragraf 1 artykuł 124 Kodeksu Wykroczeń (Kto cudzą rzecz umyślnie niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, jeżeli szkoda nie przekracza 250 zł, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny)
– artykuł 85 Kodeksu Wykroczeń (Kto samowolnie ustawia, niszczy, uszkadza, usuwa, włącza lub wyłącza znak, sygnał, urządzenie ostrzegawcze lub zabezpieczające albo zmienia ich położenie, zasłania je lub czyni niewidocznym podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny)
– Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku –Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – Dz.U.03.153.poz.1503 (Artykuł 3 ustęp 1: Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Artykuł 16 ustęp 1 punkt 5: Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności reklama, która stanowi istotną ingerencję w strefę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamawianych towarów lub nadużywanie technicznych środków informacji).
„W imieniu pasażerów komunikacji miejskiej oraz Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie zwracam się do firm, które korzystają z bezprawnej formy promocji, jaką jest nielegalnie naklejanie plakatów na przystankach komunikacji miejskiej, o zaprzestanie takich działań!”–apeluje Leszek Ruta, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie –„Przystanek komunikacji miejskiej to nie słup ogłoszeniowy! Ma on służyć przede wszystkim pasażerom oczekującym na autobus czy tramwaj. Ma go chronić przed wiatrem, deszczem, śniegiem. Ma dostarczać informacji o rozkładzie jazdy. Niestety, często takie informacje są zasłonięte przez nielegalnie naklejone plakaty”.
W trosce o komfort pasażerów Zarząd Transportu Miejskiego nie może pozwolić na utrudnianie Warszawiakom korzystania z komunikacji miejskiej i zaśmiecanie przestrzeni publicznej, dlatego usuwa nielegalnie naklejane plakaty. Przez jeden dzień z warszawskich przystanków zrywa się ich ponad 20 metrów sześciennych, czyli 2 pełne ciężarówki. W skali miesiąca daje to około 600 metrów sześciennych śmieci. Na ten cel Zarząd Transportu Miejskiego przeznacza 500 000 zł miesięcznie, czyli 6 000 000 zł rocznie. Warto podkreślić, że za 500 000 zł można wybudować około 20-25 nowych wiat przystankowych.
Zarząd Transportu Miejskiego apeluje do firm, których plakaty wiszą na przystankach komunikacji miejskiej, żeby zrezygnowały z takiej formy reklamy, a pasażerów zachęca do tego, aby reagowali gdy są świadkami zaśmiecania przystanków komunikacji miejskiej.