Warszawa: Ruszył autobusowy dworzec przy ul. Lubelskiej
Imponująca pętla autobusowa, jaka powstała przy ul. Lubelskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie kolejowego Dworca Wschodniego, już działa. Korzystają z niej nie tylko autobusy komunikacji miejskiej, ale również podmiejskiej i międzymiastowej.
Pętla powstała po południowej stronie torów kolejowych, w rejonie ulic: Lubelskiej, Skaryszewskiej i Bliskiej. Jej projektowanie rozpoczęło się w styczniu 2011 roku. Projektantem zostało konsorcjum, którego liderem była firma Mott MacDonald Polska. Projekt, który kosztował ok. 316 tys. zł, był gotowy we wrześniu tego samego roku. W tym samym miesiącu uzyskano pozwolenie na budowę, którą rozpoczęto miesiąc później. Przetarg wygrała firma STRABAG. Co warto podkreślić –inwestycja, która kosztowała ok. 14 mln zł, została zakończona w terminie. Wszystkie prace budowlane wykonane zostały zgodnie z harmonogramem i zakończone w maju bieżącego roku. Po wszystkich odbiorach uzyskano prawomocne na użytkowanie. 29 maja wjechały na nią pierwsze autobusy.
Pętla składa się z 5 peronów. Jest w całości zadaszona. Konstrukcja dachu opiera się na stalowych słupach. Przykryta jest specjalną, lekką membraną z włókien sztucznych. Membrana będzie pasażerów chronić przed opadami, a w czasie upałów pozwoli im również uciec przed słońcem. Co ciekawe, podobne zadaszenia zostały zastosowane na stadionach piłkarskich –w Warszawie i Poznaniu.
Na terenie pętli znajduje się również parterowy, przeszklony budynek o powierzchni ok. 150 m. kw. Znajduje się w nim m.in. Punkt Obsługi Pasażerów Zarządu Transportu Miejskiego z dwoma stanowiskami kasowymi. Warto wspomnieć, że jest to pierwszy POP na prawym brzegu Wisły. W budynku znajduje się także kasa, w której będzie można kupić bilety na przejazdy międzymiastowe. Oprócz tego jest tam także miejsce pełniące rolę poczekalni, pomieszczenia socjalne dla pracowników oraz toalety publiczne. Budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz wspomnianego już zadaszenia, przy budowie pętli zastosowane zostało jeszcze jedno innowacyjne rozwiązanie. Pod pętlą powstały podziemne komory drenażowe, które rozsączają wody opadowe do gruntu. Takie rozwiązanie przynosi duże korzyści dla środowiska naturalnego.
Nowa pętla spełnia funkcję węzła przesiadkowego z kolei do transportu miejskiego lub regionalnego. Każdej doby obsługuje ok. 112 kursów autobusów miejskich i ok. 170 podmiejskich i międzymiastowych. Korzystają z niej m.in. przewoźnicy, którzy wyruszali ze zlikwidowanego niedawno dworca Warszawa Stadion, czyli m.in. PKS Białystok, Garwolin, Przemyśl czy Siedlce. Pętla jest przygotowana do tego, by w ciągu godziny obsłużyć maksymalnie nawet 40 autobusów. Nowa pętla będzie miała również duże znaczenie w czasie zbliżających się mistrzostw Euro 2012. Dzięki dogodnej lokalizacji, w pobliżu Stadionu Narodowego, kibice z Polski, którzy wysiądą tam z autobusów, będą mogli szybko dojść do areny piłkarskich zmagań.