Warszawa: Pożar autobusu i działania prewencyjne podejmowane przez MZA
Miejskie Zakłady Autobusowe informują, że w dniu dzisiejszym doszło do pożaru autobusu Jelcz M121M o numerze taborowym 4772. Pojazd kursował od godziny 5.20 na trasie linii 108, a do zdarzenia doszło na ulicy Powsińskiej w rejonie przystanku Goraszewska. Autobus wyjechał na trasę sprawny w dzień po zakończeniu naprawy instalacji pneumatycznej. Kierowca pojazdu ma długoletni staż w Miejskich Zakładach Autobusowych, przeszedł w ostatnim czasie dodatkowe szkolenie przeciwpożarowe i podczas zdarzenia zachował się w pełni zgodnie z procedurą – wyłączył dopływ prądu, ewakuował pasażerów i użył dwóch gaśnic do zgaszenia pożaru.
Zarząd MZA powołał komisję do zbadania przyczyn pożaru autobusu linii 108.
Jednocześnie prowadzone są działania mające za zadanie zminimalizowanie zagrożenia tego typu zdarzeniami. Już we wrześniu do Warszawy przyjedzie pierwszych 20 autobusów wyposażonych w system samogaszący, a wczoraj zarząd spółki podjął decyzję o zakupie kolejnych 20 wozów. Prowadzone są też testy urządzeń samogaszących, które można by zastosować w autobusach już jeżdżących w barwach MZA. Kolejne wdrożone już działania prewencyjne to zaostrzone rygory przeglądowe, akcja wymiany instalacji elektrycznych i narażonych na wycieki płynów w autobusach starszych niż cztery lata, dodatkowe szkolenia w zakresie zachowania kierowcy w sytuacji pożaru oraz zatrudnianie dodatkowych mechaników (między innymi na zajezdnię Woronicza).
Warto wspomnieć, że w ciągu ostatnich dwóch lat kupiono aż 350 nowych autobusów, co jest rekordem w historii spółki, a w tym czasie średnia wieku taboru zmieniła się z ponad 10 lat na 8,5 roku. W tym roku chcemy kupić kolejnych 160 autobusów. Modernizowane będą też należące do spółki zajezdnie – jeszcze w tym roku linie obsługi codziennej zostaną doposażone w nowy sprzęt, powstają też projekty kompleksowej modernizacji oddziałów Ostrobramska i Kleszczowa. Spółka w tym roku po raz trzeci z rzędu odnotuje zysk, dzięki czemu przytoczone inwestycje będą możliwe do zrealizowania. Zmiany w spółce są wprowadzane od 2007, kiedy prezesem zarządu został Mieczysław Magierski. Wprowadzono wtedy między innymi zmiany organizacyjne mające uporządkować zarządzanie firmą – ich przykładem jest podporządkowanie członkowi zarządu ds. operacyjnych, Jerzemu Wielgusowi wszystkich zagadnień związanych z przewozami, remontami i naprawami taboru, a prezesowi Magierskiemu między innymi kwestii inwestycji i spraw finansowych. 15 czerwca skład zarządu powiększył się o członka zarządu ds. finansowych, pana Pawła Jankowskiego.