Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa odbiera przegubowe Solbusy

infobus
18.03.2014 23:09
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie rozpoczęły odbiór pierwszych autobusów przegubowych Solbus Solcity 18, których łącznie stołeczny przewoźnik zamówił 47 szt. To można powiedzieć rynkowy debiut tych pojazdów, gdyż przed warszawskim kontraktem tylko jeden egzemplarz tego typu opuścił bramy fabryki w Solcu Kujawskim. Zresztą trafił on także do floty MZA jako autobus do nauki jazdy. Dlatego udziałowi FA Solbus w warszawskim przetargu na dostawę autobusów przegubowych towarzyszyły spore emocje, które dodatkowo wzmocniło odrzucenie oferty firmy z powodu braku przecinka w liczbie określającej poziom zużycia paliwa. Solbus wpisał ’51 litrów’, a według MZA powinien zapisać '51,0 litrów’. W efekcie oferta została odrzucona i komisja przetargowa wybrała droższą o ponad 2 mln zł ofertę Solarisa. Producent z Solca Kujawskiego złożył jednak protest do Krajowej Izby Odwoławczej i wygrał. Dzięki temu w październiku 2013 r. Solbus mógł podpisać stosowną umową o wartości 62,4 mln zł i przestąpić do realizacji kontraktu. Czasu fabryka nie miała za dużo, a dodatkowo na przeszkodzie stanął grudniowy huragan „Ksawery”. Spowodował on opóźnienia w terminowej dostawie komponentów do produkcji autobusów. To z kolei spowodowało kilkutygodniowy poślizg w dostawie pierwszej partii pojazdów dla MZA. Z racji jednak tych nadzwyczajnych okoliczności przewoźnik nie powinien naliczyć w tym wypadku kar umownych. –„W tej chwili w Warszawie jest 10 szt. przegubowych autobusów Solbus SM 18 –mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA Warszawa. – Następnych 14 szt. zostało przez nas odebranych i czeka na przejazd do Warszawy. Dostawa wszystkich 47 autobusów ma potrwać do końca marca.”Jak zaznaczył rzecznik spółki, przekazane pojazdy miały drobne usterki, ale były one na bieżąco naprawiane przez serwis Solbusa. Kierowcy, którzy już zasiedli za kierownicami najnowszych pojazdów wypowiadają się o nich pozytywnie. W ich układzie napędowym zastosowano silniki Cummins Euro 5 o pojemności 8,9 l i mocy maksymalnej 250 kW (340 KM) osiąganej przy 2100 obr./m.in. Współpracują one z automatycznymi skrzyniami biegów Voith Diwa.5. Po zamknięciu tegorocznej dostawy po Warszawie będzie kursowało już 112 szt. autobusów marki Solbus.
Solbus Solcity 18 w barwach MZA Warszawa Solbus Solcity 18 w barwach MZA Warszawa
Pomyślna realizacja warszawskiego kontraktu to dla Solbusa przepustka do praktycznie wszystkich przetargów organizowanych w naszym kraju w zakresie zakupów autobusów komunikacji miejskich. Dodatkowo przy słabej kondycji polskiego rynku autobusowego w pierwszej połowie br. firma już niedługo będzie mogła cieszyć się pozycją lidera w miejskim segmencie. Ten układ sił zmieni się w kolejnych miesiącach i Solaris realizując dostawy m.in. dla Krakowa, Wrocławia, Świdnicy, Radomia czy Częstochowy odzyska pierwsze miejsce w rankingu, ale pozycja wicelidera wydaje się być sprawą otwartą. Pamiętajmy też, że Solbus jako jedyny producent w Polsce ma już otwarty portfel zamówień na rok 2015. To kontrakt na dostawę 35 sztuk autobusów Solcity 12 LNG wraz z dostawami paliwa i urządzeń do tankowania. To bardzo komfortowa sytuacja.