Warszawa: Nowe trasy i linie autobusowe od kwietnia
Rusza kolejna linia mikrobusowa, a podmiejskie autobusy pojadą obwodnicą Jabłonny – od jutra kilka zmian w komunikacji. Rewolucja tramwajowa przełożona na sobotę. Połączenia z Warszawą doczekają się mieszkańcy os. Przylesie na obrzeżach Jabłonny. Spodziewali się go od końca zeszłego roku, gdy otwarto obwodnicę tej miejscowości. Urzędnicy długo jednak zastanawiali się, jak przeorganizować komunikację w tej okolicy, żeby nie ucierpiało centrum Jabłonny – tędy przejeżdżają trzy podmiejskie linie łączące Legionowo z Żeraniem. W końcu zdecydowano, że na starej trasie zostaną 723 i 731, zaś obwodnicą Jabłonny ruszy (tylko w dni powszednie) linia 801.
Również jutro – z miesięcznym opóźnieniem – ZTM uruchamia trzecią linię mikrobusową (na początku marca m.in. brakowało wysepek przystankowych). Wbrew zapowiedziom nie połączy ona jednak Bemowa z Kołem. 'Dla mieszkańców nowych osiedli wokół Fortu Bema oznacza to jazdę okrężną drogą. Dlaczego wprowadza się tak ułomne rozwiązanie?’ – pyta w liście do 'Gazety’ Krzysztof Belczyński z ul. Osmańczyka. Pomysł ZTM określa jako absurdalny.
Urzędnicy zorientowali się, że między Bemowem a Kołem jest niestrzeżony i niebezpieczny przejazd kolejowy (tory prowadzą tam po łuku). Na pytanie, dlaczego nie można by tam zamontować szlabanów, słyszymy, że wkrótce ulica i tak zostanie zamknięta na czas budowy przedłużenia Trasy AK do przyszłej autostrady. Podczas tej inwestycji powstanie wiadukt nad torami kolejowymi i nową dwupasmówką, którym mikrobusy linii 201 dojadą na Koło. Na razie zapewnią dojazd (co osiem minut w porannym szczycie i co 10 min w święta) do pętli tramwajowej i autobusowej Nowe Bemowo. Pojadą stąd ul. Powstańców Śląskich, Piastów Śląskich, Osmańczyka, Obrońców Tobruku, Księcia Bolesława do zawrotki na rondzie u zbiegu z ul. Księcia Janusza.
– Spośród linii mikrobusowych, które uruchomiliśmy przed miesiącem, dobrze sprawdziła się 204 – ocenia szef ZTM Leszek Ruta. Dowozi mieszkańców nowych osiedli Derby na Białołęce na Bródno, a tam można się przesiąść w stronę centrum. Gorzej z drugą linią 202, która wozi najwyżej kilka osób albo tylko powietrze. Powstała na życzenie władz dzielnicy (chciały autobusu, który połączyłby trzy osiedla: Bródno, Zacisze i Targówek). Dotychczas kursował tylko w jednym kierunku z marną częstotliwością (co 30-60 min). Od jutra ZTM puszcza na tej trasie drugi mikrobus w przeciwną stronę.
We wtorek wraca też zlikwidowana kilka miesięcy temu linia 319 ze stacji metra Wilanowska przez Puławską i Karczunkowską do stacji kolejowej w Jeziorkach. Autobusy pojadą co dziesięć minut tylko w porannym szczycie.
Z powodów technicznych ZTM przełożył z 1 na 5 kwietnia zmianę tras tramwajów. Zapowiada m.in. skasowanie zawieszonej teraz piętnastki i utworzenie nowej linii 5 ze stacji metra Marymont przez Hutę Warszawa, Wawrzyszew i Bemowo na Koło.