Warszawa: Nocne autobusy wyjadą poza granice Warszawy

infobus
19.03.2007 22:31

Większość podwarszawskich gmin zgodziła się na zaproponowane przez stolicę dopłaty do nocnych autobusów. Linie mają wydłużyć trasy na przełomie kwietnia i maja. Zgłoszone przez władze miasta zmiany dotyczą 18 podwarszawskich miast i gmin oraz 12 linii nocnych. W lutym Zarząd Transportu Miejskiego wysłał samorządom propozycje dopłat w zamian za wydłużenie tras. Łączna kwota dofinansowania miałaby wynieść ponad 1,3 mln zł rocznie do budżetu Warszawy. Dzisiaj upływa termin odpowiedzi na propozycję stolicy. – Większość gmin przystała na nasze wyliczenia -mówi Michał Dąbrowski z ZTM. -W niektórych miejscach, np. w Legionowie i Łomiankach, radni przegłosowali już stosowne uchwały. W innych wypadkach usłyszeliśmy na razie zapewnienia, że władze chcą wydłużenia tras – ujawnia. W większości przypadków nocne autobusy będą jeździły pod Warszawę co godzinę (cztery kursy wciągu jednej nocy). ZTM nie wyklucza jednak wyjątków: władze Konstancina zażyczyły sobie np. tylko dwóch nocnych kursów i tylko w weekendy. Samorządy mają płacić za przejazd autobusu od pierwszego przystanku na terenie gminy do pierwszego poza jej granicą. Najwięcej miałyby zapłacić Józefów, Otwock i Karczew za wydłużenie linii 602 (195 tys. zł rocznie), ale według nieoficjalnych informacji Karczew chce się z pomysłu wycofać. Do ZTM wciąż nie dotarły odpowiedzi z Piaseczna, gdzie kursują prywatne nocne autobusy, ani z Łomianek, z których jeżdżą do Warszawy do późnego wieczora autobusy linii 'Ł’. W sprawie nocnych nie określiły się też jeszcze władze Leszna, Ożarowa Mazowieckiego i Sulejówka (ten ostatni miałby dopłacać za dłuższą linię 612 najmniej ze wszystkich podwarszawskich gmin -24 tys. zł rocznie). Zmiany oznaczają mniejsze zyski dla taksówkarzy odwożących imprezowiczów pod miasto. Za jednorazowy przejazd nocnym podmiejskim autobusem skasujemy bilet za 4,80 zł. Kontrolerowi będziemy też mogli okazać okresowy bilet sieciowy (normalny 30-dniowy kosztuje 90zł, a 90-dniowy 226 zł). ZTM nie zdecydował jeszcze, czy rewolucja na liniach nocnych zacznie się przed czy po długim majowym weekendzie. Wydłużeniu linii nocnych mają towarzyszyć zmiany tras wewnątrz stolicy. Urzędnicy planują też wprowadzenie nowych numerów linii nocnych zaczynających się od litery N. Zmiany ma poprzedzić akcja informacyjna w pojazdach.