Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa kontynuuje autobusowe zakupy

infobus
02.04.2014 08:44

Sporo się dzieje w MZA Warszawa. Firma odbiera właśnie 47 przegubowców marki Solbus, analizuje oferty na dostawę 10. pierwszych w historii elektrobusów i jednocześnie zamawia 25 szt. kolejnych autobusów przegubowych z silnikami Diesla zgodnych z normą Euro 6. A dodatkowo w pierwszym kwartale 2015 r. do stolicy przyjedzie jeszcze 35 szt. pojazdów gazowych marki Solbus zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). To naprawdę imponujące tempo i szeroki zakres zakupów. Łącznie od 2007 r. spółka nabyła już 811 szt. fabrycznie nowych autobusów. W tym roku (a dokładnie w ciągu 140 dni od udzielenia zamówienia) dołączy do nich kolejnych 25 niskopodłogowych przegubowców. Szacunkowa wartość najnowszego kontraktu to zakres między 45 a 50 mln PLN netto, co daje pewność, że wszystkie oferty zmieszczą się w sumie przewidzianej na sfinansowanie zamówienia. Autobusy mają pojawić się w trzech partiach: w 18 tygodniu –10 szt., w 19 tygodniu –10 szt. i w ostatnim, 20 tygodniu –5 szt. i mieć tradycyjne wymiary: 17,5-18,1 m ze standardowym układem drzwi 2-2-2-2. W zasadzie to oprócz silników Euro 6 w przetargowej specyfikacji nie znajdziemy nic nowego. W wymaganiach dotyczących zastosowanego napędu ważne jest to –szczególnie dla polskich producentów, że homologacja Euro 6 nie jest wymagana w momencie złożenia oferty, a dopiero w trakcie odbioru gotowych pojazdów. To daje niezbędny czas na uzupełnienie niezbędnych dokumentów. Ponadto po raz kolejny MZA Warszawa w swoim przetargu na zakup nowego taboru zastosowały niskie wymagania w zakresie doświadczenia (oferenci muszą wykazać się zrealizowanymi kontraktami o wartości 26 mln netto PLN), a także wysoką wagą kryterium najniższej ceny przy wyborze ofert. To aż 86%, czyli na „dzień dobry”oferta najkorzystniejsza ekonomicznie ma zdecydowaną przewagę nad resztą konkurencji, która teoretycznie może ten dystans zniwelować przy kolejnych wymaganiach:

– w zakresie parametrów technicznych: z wagą 7%, gdzie najwięcej punktów producenci mogą zyskać za m.in.: jak największą pojemność wysokoprężnego silnika (2%), zamkniętą zabudowę kabiny (1%), trzyczęściową szybę przednią (1%) i łatwy do serwisowania podział poszycia (1 %).
– w zakresie ekologii: także z wagą 7%, której składową jest koszt zużycia energii w cyklu użytkowania autobus + koszty emisji dwutlenku węgla + koszt emisji zanieczyszczeń.
O tym jakie firmy wystartują w najnowszym przetargu największego miejskiego operatora w Polsce przekonamy się już 7 maja br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Naszym zdaniem o ten kontrakt mogą ubiegać się prawie wszystkie firmy obecne na polskim rynku, które oczywiście dysponują w swojej ofercie pojazdami przegubowymi. Najważniejsza jednak jest ich jak najniższa cena, co przy wysokich wymaganiach MZA w zakresie serwisu, gotowości operacyjnej i wyposażenie zgodnego z wymogami ZTM Warszawa jest naprawdę sporym wyznaniem dla każdego z oferentów. Ostatnie zamówienie MZA pokazało, że przy takiej kalkulacji jak na razie bezkonkurencyjny jest Solbus.
Autobusy Solbus Solcity 18 w barwach MZA Warszawa