Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Koniec trasy ikarusa

infobus
11.12.2007 21:24

Zbliża się koniec komunizmu w warszawskiej komunikacji. 600 niskopodłogowych autobusów kupi największy warszawski przewoźnik. Miejskie Zakłady Autobusowe w ciągu najbliższych czterech lat wymienią wszystkie ikarusy. Najstarszych, pamiętających jeszcze stan wojenny ikarusów, jest jeszcze w Warszawie kilkadziesiąt, a wszystkich produktów węgierskiej fabryki (najmłodszy ma 10 lat) ponad 500. Zastąpią je nowe niskopodłogowce.
Wczoraj prezes MZA Mieczysław Magierski pochwalił się ambitnymi planami unowocześnienia taboru. Dziś średni wiek autobusu MZA to 18 lat (najstarszy autobus jest z 1983 r.), a za cztery lata firma chce pochwalić się pojazdami o średnim wieku siedmiu lat. To byłby znaczący skok w jakości podróżowania po Warszawie. W dodatku zakłady będą kupować teraz tylko pojazdy niskopodłogowe.
Do 2012 roku przyjedzie ich 595 sztuk za łączną kwotę prawie 580 mln zł. MZA chcą kupować głównie najdłuższe, przegubowe pojazdy. –Nasze plany powstały po konsultacjach z Zarządem Transportu Miejskiego
–mówi prezes Magierski. –Taka ma być struktura zamawianych u nas przewozów. W najbliższych dostawach będzie aż 380 przegubowców, 155 krótszych, 12-metrowych pojazdów i 60 najmniejszych, 8-metrowych autobusów.
Pierwsze zakupy (150 sztuk) planowane są już na 2008 rok. Potem w następnych latach ma przybywać po kilkadziesiąt maszyn. Po raz pierwszy MZA zdecydowały się na kupno 60 autobusów na gaz ziemny –są one droższe, niż gdyby jeździły na olej napędowy, ale za to tańsze w eksploatacji (gaz ziemny kosztuje ok. 2 zł za m sześc.) oraz cichsze i czystsze.
Firma planuje także testy biopaliw. Prawdopodobnie Orlen będzie dostarczał biodiesla za darmo, a MZA udostępnią swoje autobusy. Koncern paliwowy chce przetestować, jak biopaliwa sprawdzają się w praktyce, a miasto będzie miało w tym czasie bezpłatne paliwo. MZA nie skierują do testów najnowszych nabytków, bo biodiesla można używać tylko w silnikach starszej generacji.