Warszawa: Komisja poparła buspasy
Komisja Dialogu Społecznego ds. transportu przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym po przeprowadzonych na forum Komisji konsultacjach w sprawie uprzywilejowania komunikacji zbiorowej poprzez wprowadzenie buspasów i pasów autobusowo – tramwajowych przedstawia w tej sprawie następujące stanowisko:
1. Komisja popiera wszelkie działania mające na celu uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej na terenie m. st. Warszawy, w szczególności wprowadzanie nowych oraz wydłużanie istniejących buspasów i pasów autobusowo – tramwajowych.
2. Należy dążyć do ujednolicenia rozwiązań buspasów w mieście poprzez:
wprowadzenie funkcjonowania przez całą dobę,
objęcie monitoringiem i/lub wydzielenie separatorami,
ujednolicenie oznakowania.
3. Utworzenie nowych oraz wydłużanie istniejących buspasów i pasów autobusowo –tramwajowych powinno być poprzedzone:
szerokim opracowaniem, określającym wpływ na obszar przyległy do korytarza buspasa i zawierającym warianty rozwiązań,
konsultacjami społecznymi, w tym z KDS,
zewnętrznym audytem,
szeroką akcją informacyjną, poprzedzającą uruchomienie.
4. W związku z trudnościami organizacyjnymi, jakie wiążą się z wprowadzaniem buspasów w ciągu istniejących ulic, należy przewidywać je od razu w projektach budowy nowych i rozbudowy istniejących ulic, w miarę możliwości w pasach dzielących (jako buspasy lub pasy autobusowo – tramwajowe).
5. Wprowadzenie ruchu taksówek na wybrane buspasy powinno być poprzedzone stosowną analizą, która potwierdzi zasadność takiego rozwiązania. Analiza powinna wskazywać konieczne działania mające na celu zapewnienie dotychczasowej sprawności buspasa i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
6. Mając na uwadze utrudnienia w ruchu komunikacji autobusowej występujące na dojazdach do buspasa w ciągu Trasy Łazienkowskiej Komisja postuluje:
wydłużenie buspasa do Ronda Zesłańców Syberyjskich poprzez zmianę organizacji ruchu w ciągu Al. Jerozolimskich (tylko w stronę zachodnią), ul. Kopińskiej i ul. Sokołowskiego „Grzymały”,
wydłużenie buspasa do ul. Płowieckiej poprzez dobudowę fragmentów 3 pasa ruchu w ciągu ul. Ostrobramskiej i zmianę organizacji ruchu.
7. Szanse, jaką tworzy oddawanie do użytku tras drogowych, należy wykorzystywać do jednoczesnego wprowadzania buspasów na trasach alternatywnych. Taki kierunek działania wskazuje obowiązująca w Warszawie Polityka Transportowa oraz Strategia Rozwoju Zrównoważonego Systemu Transportowego. W związku z planowanym na rok 2010 uruchomieniem drogi ekspresowej S8 na odcinku Konotopa –Powązkowska Komisja postuluje uruchomienie buspasa:
w ciągu ul. Prymasa Tysiąclecia na odcinku od Trasy AK do Ronda Zesłańców Syberyjskich,
w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku od Ronda Zesłańcow Syberyjskich do ul. Grójeckiej,
w ciągu ulicy Górczewskiej i Leszno od pętli Os. Górczewska do skrzyżowania z Okopową.
8. Ponadto Komisja postuluje szybkie wprowadzenie nowych oraz wydłużenie istniejących buspasów i/lub pasów autobusowo –tramwajowych na następujących ciągach:
Grójecka – Al. Jerozolimskie –Most Poniatowskiego, na odcinku od ul. Kopińskiej (docelowo ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Ronda Waszyngtona,
Świętokrzyska –Prosta, na odcinku od ul. Kopernika do Ronda ONZ w formie buspasa, na odcinku od Ronda ONZ do Ronda Daszyńskiego w formie pasa autobusowo –tramwajowego,
Trasa Toruńska –Most Grota-Roweckiego –Trasa Armii Krajowej, na odcinku od ul. Modlińskiej do ul. Marymonckiej,
Towarowej, na odcinku od Ronda Daszyńskiego do Pl. Zawiszy,
Targowej, na odcinku od al. Zielenieckiej do al. Solidarności,
Al. Solidarności – Radzymińska, na odcinku od Targowej do Łodygowej,
Puławskiej na, odcinku od Al. Wilanowskiej do ul. Energetycznej w Piasecznie (w porozumienu z GDDKiA Oddział w Warszawie, docelowo do ul. Okulickiego),
Grochowska –Płowiecka, na odcinku od Ronda Wiatraczna do ul. Trakt Lubelski, Al. Solidarności, na odcinku od ul. Okopowej do Pl. Bankowego, Waryńskiego –Marszałkowska, na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Królewskiej.