Warszawa i 130 unijnych autobusów z POiIŚ
W lutym br. Warszawa zgłosiła do dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 aż siedem projektów dotyczących komunikacji miejskiej (w tym trzy rezerwowe). Po uzyskaniu wstępnej akceptacji od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, lista została nieznacznie zmodyfikowana, by zwiększyć szanse na dofinansowanie tych inwestycji przez UE. ? ?Zgodnie z przyjętą strategią konsekwentnie stawiamy na rozwój transportu szynowego w stolicy. Wybudujemy kilka nowych linii tramwajowych, które znacznie usprawnią dojazd do pracy i domów mieszkańcom Białołęki, Woli, Wilanowa i Pragi Południe. Będziemy kontynuowali wymianę taboru, powstanie również nowoczesna zajezdnia autobusowa Redutowa i zajezdnia tramwajowa Annopol. Na te wszystkie inwestycje przeznaczymy łącznie blisko 3 mld zł, z czego znaczną część dofinansuje nam UE ? mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. Więcej na ten temat TUTAJ
Unijny debiut autobusów
Na liście warszawskich priorytetów znalazły się także ? po raz pierwszy w historii unijnych projektów stolicy ? autobusowe inwestycje. To zakup 130 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów oraz rozbudowa zajezdni autobusowej Redutowa. Nowa Redutowa będzie pierwszą nową zajezdnią w stolicy od prawie 30 lat. Dotychczasowy oddział nie spełnia już zadań na odpowiednim poziomie. Dotychczasowe hale były tylko adaptowane na potrzeby autobusów, w związku z czym jest tam stosunkowo niewiele miejsca dla parkujących autobusów. Nowa Redutowa będzie jedną z największych zajezdni MZA przeznaczoną dla 250-300 autobusów (70 proc. to autobusy przegubowe), w koncepcji ma być też uwzględniony wielopoziomowy garaż dla części autobusów. ? ?Inwestycja w nowoczesny zakład pozwoli nam optymalnie wykorzystać dostępny teren oraz zmniejszyć koszty eksploatacji autobusów i infrastruktury. Pieniądze na budowę chcemy pozyskać ze sprzedaży części terenu przy ulicy Włościańskiej ? informuje Jan Kuźmiński, Prezes MZA. Koncepcja nowego zakładu ma powstać do końca września. Sama zajezdnia ma przyjąć pierwsze autobusy na przełomie 2016 i 2017 roku.
Warszawskie inwestycje w transport publiczny
Dodajmy, że w ramach kontraktu terytorialnego Warszawa wraz z gminami aglomeracji pozyska również z UE środki na rozbudowę systemu parkingów P+R (w planach jest budowa minimum 9 obiektów w całym obszarze metropolitarnym) i budowę dróg rowerowych (min. 136 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych w całym obszarze metropolitalnym).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„