Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa i 100% niskiej podłogi

infobus
29.11.2013 09:13
Od 1 grudnia br. pasażerowie warszawskiej komunikacji będą podróżować wyłącznie autobusami niskopodłogowymi. Pierwsze tego typu pojazdy pojawiły się w stolicy w listopadzie 1994 r. Od tego momentu sukcesywnie zastępowały wysokopodłogowy tabor. –„Od lat zmieniamy komunikację w Warszawie na wygodniejszą i bardziej przyjazną dla pasażerów. 1 grudnia w sposób symboliczny pożegnamy pewną epokę. Od tego dnia wszystkie autobusy, które wyjadą na stołeczne ulice, będą niskopodłogowe. To dobra wiadomość przede wszystkim dla osób starszych, matek z wózkami, a także osób niepełnosprawnych. Podróżowanie nowoczesnymi niskopodłogowymi autobusami jest po prostu łatwiejsze”–powiedziała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Niedziela –1 grudnia –będzie pierwszym dniem w historii warszawskiej komunikacji miejskiej, w którym wszystkie kursy linii dziennych i nocnych będą obsługiwane przez autobusy niskopodłogowe. Przez ostatnie miesiące 100 proc. autobusów z niską podłogą wyjeżdżało na ulice w dni wolne, realizując kursy na liniach dziennych. W dni powszednie oraz nocami zdarzało się jeszcze spotkać Ikarusy. Komfort podróży autobusem niskopodłogowym, a głównie wsiadania i wysiadania z pojazdu, doceniają wszyscy pasażerowie. Jednak jest to przede wszystkim ogromne ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózkach, seniorów oraz rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach.
1 grudnia Warszawa pożegna Ikarusy 2801 grudnia Warszawa pożegna Ikarusy 2801 grudnia Warszawa pożegna Ikarusy 280Pierwsze autobusy niskopodłogowe wyjechały na warszawskie ulice w listopadzie 1994
Od tego momentu, w stolicy sukcesywnie przybywało pojazdów tego typu.
Pierwszy niskopodłogowy autobus –Neoplan 4020 –wyjechał na warszawskie ulice w listopadzie 1994 roku. Po ponad dwóch latach –w styczniu 1997 roku –pojawiły się cztery niskopodłogowe Jelcze M121M. Wydarzenie to stanowiło zapowiedź jakościowej zmiany. Przede wszystkim były to pierwsze z 50 zamówionych 12-metrowych, niskopodłogowych autobusów. Cała dostawa dotarła do stolicy do marca 1997 roku. Największą zaletą nowych autobusów były dwa (z trzech) wejścia bezstopniowe, znajdujące się na tym samym poziomie co podłoga. Aby wsiąść trzecimi drzwiami należało pokonać dwa stopnie. Nowością była także funkcja przyklęku umożliwiająca opuszczenie podłogi o dodatkowe osiem centymetrów. Zapowiedź jakościowej zmiany to nie tylko 50 nowych, niskopodłogowych autobusów, ale także oznaczenie w rozkładach jazdy realizowanych przez nie kursów. Początkowo oznaczano je literą „n”, a następnie kwadracikiem. Prawie 50-proc. (49,9 proc.) udział niskiej podłogi wśród autobusów obsługujących stołeczne linie osiągnięto w 2006 roku. Od tego czasu regularnie zwiększano liczbę pojazdów niskopodłogowych. W 2010 roku osiągnięto poziom 84,7 proc. autobusów niskopodłogowych. 1 grudnia 2013 r. będzie to 100%.