Warszawa: Czterech chętnych do wożenia Warszawiaków
Czterech przewoźników autobusowych walczy o siedmioletni kontrakt na wożenie pasażerów komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył oferty przetargowe.
W czasie postępowania wybrany zostanie przewoźnik autobusowy, który będzie woził warszawiaków autobusami o długości 12 (30 sztuk) i 9 metrów (20 sztuk). Do walki o kontrakt stanęły trzy dobrze znane warszawiakom firmy: Mobilis, ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki oraz jeden całkiem nowy gracz – PKS Chojnice.
Zaproponowali następujące stawki za wozokilometr (brutto):
PKS Chojnice – 6,58 (autobus 12-metrowy) i 6,21 (autobus 9-metrowy)
ITS Michalczewski – 8,16 i 7,95
Mobilis – 5,80 i 5,13
PKS Grodzisk Maz. – 10,91 i 5,01
Komisja przetargowa sprawdzi teraz bardzo dokładnie wszystkie oferty. Jeśli przynajmniej trzy będą prawidłowe, zostanie przeprowadzona dogrywka w formie internetowej aukcji elektronicznej.
Zakupione przez przewoźnika, który wygra przetarg autobusy będą bardzo nowoczesne i wygodne. Żeby zapewnić pasażerom maksymalny komfort podróży, będą musiały spełnić szereg rygorystycznych warunków. Przede wszystkim będą to autobusy fabrycznie nowe. Będą niskopodłogowe i klimatyzowane. Ale to nie koniec ich zalet. Będą również bezpieczne. Wszystko dzięki zainstalowanemu systemowi monitoringu oraz wyposażeniu ich w łączność radiową między kierowcą a dyspozytorem.
Pojazdy zostaną również przystosowane do przewożenia osób niepełnosprawnych. Ułatwią to specjalne platformy, a także funkcja tzw. przyklęku (obniżania podłogi autobusu, w celu zrównania jej z poziomem krawężnika). Osobom niewidomym lub słabowidzącym w podróży pomoże również system głosowego zapowiadania przystanków.
Dla wygody wszystkich pasażerów – to zupełna nowość! – w autobusach zostaną zamontowane również proste automaty biletowe. Będzie można w nich kupić bilety jednorazowe, które będą miały formę papierowego paragonu.
Co ważne, autobusy będą również ekologiczne. Ich silniki będą musiały spełniać najwyższą obecnie obowiązującą normę czystości spalin – EURO 5.
Umowa zostanie zawarta na okres 2009-2016. Pojazdy będą wprowadzane do ruchu etapami. Pierwsze 20 autobusów wyjedzie na ulice 5 miesięcy od dnia podpisania umowy. Ostatnie – dwa miesiące później.