Warszawa: Czat i konsultacje ws. autobusowych tras
27 lutego rozpoczynają się warszawskie konsultacje w sprawie zmian w komunikacji autobusowej po uruchomieniu nowego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich. Pasażerowie mogą zgłaszać swoje opinie do 20 marca. Głównym założeniem projektu zmian w komunikacji autobusowej, przygotowanego przez ZTM, jest wycofanie z ul. Powstańców Śląskich linii autobusowych 112 i 184, których trasy na znacznym odcinku pokrywają się z uruchomionym połączeniem tramwajowym i przeniesienie autobusów do obsługi innych rejonów – przede wszystkim do intensywnie rozbudowujących się osiedli położonych przy ul. Obrońców Tobruku. Szczegółowe propozycje zmian w komunikacji autobusowej Linie 167 i 184. Według propozycji linia 167 miałaby kursować na następującej trasie: SIEKIERKI-SANKTUARIUM –Gwintowa –Gościniec –Bartycka –Czerniakowska –Gagarina –Spacerowa –Goworka –Puławska –Rakowiecka –al. Niepodległości –Wawelska –Grójecka –Bitwy Warszawskiej 1920 r. –al. Prymasa Tysiąclecia –Kasprzaka –Ordona –Wolska (powrót: Wolska –Kasprzaka) –Fort Wola –CM. WOLSKI. Utrzymana zostałaby jej obecna częstotliwość kursowania, czyli co 10-12 minut w godzinach szczytu, co kwadrans poza szczytem i co 20 minut w dni świąteczne. Linia 184 według propozycji mogłaby kursować następującą trasą: SZCZĘŚLIWICE –Szczęśliwicka –Grzymały-Sokołowskiego –Al. Jerozolimskie –al. Prymasa Tysiąclecia –Wolska –Elekcyjna –Deotymy –Obozowa –Dywizjonu 303 –Radiowa –Wrocławska –Powstańców Śląskich –al. Reymonta –Kasprowicza –METRO MŁOCINY. Propozycja zakłada również zwiększenie jej częstotliwości kursowania. Obecnie linia kursuje co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza godzinami szczytu i w święta. Docelowo mogłaby kursować co 10-12 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w dni świąteczne. Aktualna trasa linii 184 –przez całą długość ulicy Powstańców Śląskich –pokrywa się z trasą nowej linii tramwajowej 11 na odcinku ok. 8,5 km. „Jedenastka”również zapewnia połączenie ul. Powstańców Śląskich ze stacją metra MŁOCINY. Połączenie tramwajowe, dzięki dużej częstotliwość kursowania (co 10 minut w szczycie i co kwadrans poza szczytem i w święto) i większej pojemności tramwajów, jest znacznie bardziej atrakcyjne dla pasażerów. Tramwaje są mniej zależne od utrudnień w ruchu i szybsze – dzięki priorytetowi w sygnalizacji świetlnej. Skrócenie trasy linii 167 poprawi regularność jej kursowania. Na wolskim odcinku (ciąg ulic Elekcyjna –Deotymy –Obozowa) linia 167 zostanie zastąpiona przez linię 184. Dzięki wspólnym przystankom w al. Prymasa Tysiąclecia będzie się można wygodnie przesiąść, z jednej linii do drugiej. A dzięki zwiększeniu częstotliwości kursowania linii 184 poprawione zostanie połączenie ciągu ul. Kasprowicza z al. Reymonta i ul. Powstańców Śląskich. Linie 112, 129 i 197. Propozycja zakłada skierowanie linii 112 na krótszą trasę: CH MARKI –Toruńska –Głębocka –św. Wincentego –Kondratowicza –Chodecka –Łojewska –Łabiszyńska –Kondratowicza –Bazyliańska –Wysockiego –Toruńska –most Grota-Roweckiego –al. Armii Krajowej –Słowackiego –Żeromskiego –al. Reymonta –Conrada –CHOMICZÓWKA. Częstotliwość kursowania linii nie zostałaby zmieniona. Kursowałaby nadal co 10 minut w godzinach szczytu oraz co 12 minut poza godzinami szczytu i w święta. Linia 129 mogłaby kursować na nowej trasie: KOŁO –Obozowa –Ciołka (powrót: Ciołka –Newelska –ks. Janusza –Obozowa –KOŁO) –Górczewska –Jana Olbrachta –Redutowa –Wolska –Połczyńska –Dźwigowa –Wałowicka –Sympatyczna –Cegielniana –Techników –Popularna –Bolesława Chrobrego –Ryżowa –Dzieci Warszawy –Walerego Sławka –Bohaterów Warszawy –pl. Tysiąclecia –Bohaterów Warszawy –Kościuszki –Spisaka –Regulska (powrót: Regulska –Sosnkowskiego –Kościuszki) –PKP URSUS. Jej częstotliwość nie zmieniłaby się. Autobusy nadal podjeżdżałyby na przystanki co pół godziny w szczycie, poza szczytem oraz w święto. Projekt zmian zakłada również skierowanie linii 197 na następującą trasę: GWIAŹDZISTA –Gwiaździsta –Marymoncka –al. Zjednoczenia –Żeromskiego –Perzyńskiego –Rudnickiego –Powązkowska –Obrońców Tobruku –ks. Bolesława –ks. Janusza –Obozowa –Ciołka (powrót: Ciołka –Newelska –ks. Janusza) Górczewska –Jana Olbrachta –Stroma –Strąkowa (powrót: Strąkowa –Boznańskiej –Jana Olbrachta) –Powstańców Śląskich –Człuchowska –Lazurowa –Szeligowska –Połczyńska –podjazdy do CH Karolin –Połczyńska –Gierdziejewskiego –Czerwona Droga –Orłów Piastowskich –Keniga –URSUS-NIEDŹWIADEK. Ponadto, na trasie linii mogłyby zostać uruchomione dodatkowe kursy skrócone (tylko w godzinach szczytu) na trasie: METRO STARE BIELANY –al. Zjednoczenia –Żeromskiego –Perzyńskiego –Rudnickiego –Powązkowska –Obrońców Tobruku –ks. Bolesława –ks. Janusza –Obozowa –Ciołka –Newelska –ks. Janusza –KOŁO (powrót bezpośrednio ks. Janusza). Obecnie linia kursuje co 12 minut w godzinach szczytu, co kwadrans poza szczytem i co 20 minut w święta. Propozycja zakłada, że na całej trasie jej częstotliwość zostałaby zmieniona i linia kursowałaby co 15 minut zarówno w godzinach szczytu, jak i poza nimi oraz w święta. Natomiast na odcinku, na którym uruchomione byłyby szczytowe kursy skrócone, mogłaby kursować co 7,5 minuty. Aktualna trasa linii 112 –poprowadzona przez większą część ulicy Powstańców Śląskich –pokrywa się z trasą linii tramwajowej 11 na odcinku aż ok. 5,5 km. Zwiększenie częstotliwości kursowania (w godzinach szczytu) linii 197 na najbardziej obciążonym odcinku pozwoli na lepszą obsługę osiedli położonych wzdłuż ul. Obrońców Tobruku. Zapewni to lepsze połączenie z linią tramwajową w ciągu ul. Obozowej oraz z I linią metra. Skierowanie tej linii przez ul. Człuchowską pozwoli na zastąpienie linii 112 w dojazdach pomiędzy CH Karolin, a Jelonkami. Ponadto linia 197 zapewni utrzymanie połączenia pomiędzy Jelonkami a Bielanami, realizowanego dotąd przez linię 112. Natomiast zamiana zaś odcinków tras linii 129 oraz 197 pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania na cieszącym się coraz większą popularnością połączeniu Jelonek z Wolą przez ul. Strąkową i przejazd kolejowy. Informacje o rozpoczęciu konsultacji zamieszczono na stronie http://konsultacje.um.warszawa.pl/, a na stronie ZTM powstała specjalna zakładka zawierająca materiały informacyjne. Zaplanowano także otwarte spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Bemowa, Woli i Bielan: Wola –11.03, godz. 18.00, Zespół Szkół nr 24, ul. Księcia Janusza 45/47 Bemowo –12.03, godz. 18.00, Bemowskie Centrum Kultury ART.BEM, ul. Górczewska 201 Bielany –17.03, godz. 18.00, Zespół Szkół nr 124, ul. Conrada 6. Dodatkowo 9 marca odbędzie się internetowy czat z dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego Wiesławem Witkiem. Pasażerowie będą mogli przekazywać swoje uwagi pocztą tradycyjną (ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa, z dopiskiem „Bemowo konsultacje”) lub elektroniczną (adres [email protected] z tytułem maila „Bemowo konsultacje”) oraz w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM. Konsultacje będą trwały do 20 marca włącznie.