Warszawa: Buspasy z kamerami
Ratusz wytacza wojnę piratom blokującym pasy dla autobusów. Nagrają ich kamery i posypią się mandaty. Na Trasie W-Z buspasy zostaną już na stałe. We wrześniu drogowcy otworzą najdłuższy –na Trasie Łazienkowskiej. Ratusz przypomniał sobie o niespełnionych obietnicach wobec pasażerów. W sprawie buspasów prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz naradzała się w tym tygodniu z jej najbliższymi współpracownikami. Jakie są ustalenia? Przed przyszłorocznymi wyborami miasto ma pokryć sieć pasów tylko dla komunikacji miejskiej.
Królestwo autobusów?
Zarząd Transportu Miejskiego wyznaczył tymczasowe buspasy przy okazji remontu Trasy W-Z. Od 31 sierpnia do 15 października jej kolejne wyremontowane odcinki będą włączane do ruchu. Już wiadomo: buspasy nie znikną.
–Na stałe zostanie pas autobusowy w al. Solidarności, od Okopowej do pl. Bankowego, i na Radzymińskiej, między Trocką i Dworcem Wileńskim –mówi miejski inżynier ruchu Janusz Galas.
Do 17 sierpnia będzie też gotowy projekt najdłuższego dotychczas buspasa w Warszawie: na 7-kilometrowym odcinku Trasy Łazienkowskiej, od Grójeckiej na Ochocie do Kinowej na Pradze-Południe (o tym projekcie jest mowa od ubiegłego roku). Z wyliczeń ratusza wynika, że przejazd autobusem Trasą Łazienkowską skróci się w szczycie o 15 minut!
–Jest szansa, że buspas na Trasie Łazienkowskiej uda się uruchomić z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu, czyli 22 września –mówi „ŻW”wicedyrektor ZTM Andrzej Franków. –Wszystko zależy jednak od tego, jak szybko potoczą się procedury –zastrzega.
W Warszawie buspasy są ostentacyjnie bojkotowane przez kierowców samochodów. Mimo to na Trasie Łazienkowskiej nie będzie znanych z zachodnich miast krawężników, które uniemożliwiają wjazd samochodu na buspas. Czemu?
–Dla samochodu jadącego 80 km/godz. krawężnik mógłby być niebezpieczną przeszkodą –twierdzi inż. Galas. –Przez krawężniki jest problem z odśnieżaniem. Poza tym zamiast zakazów trzeba budować świadomość społeczną –mówi dyr. Franków.
Wjedziesz –mandat
Buspasy to jednak zmora kierowców. Czy urzędnicy mają nadzieję, że dzięki rozwiniętej „świadomości społecznej„tkwiący w korku dresiarz nie zjedzie na pas autobusowy?
–Nie. I dlatego planujemy, że buspasy będą monitorowane przez kamery –odpowiada rzecznik ratusza Tomasz Andryszczyk. –Na moście Poniatowskiego albo ul. Modlińskiej kierowcy respektują buspasy, tylko jeśli przy jezdni stoi fotoradar –przyznaje.
Na razie nie wiadomo, czy na Trasie Łazienkowskiej pojawi się monitoring stały czy mobilny. Biuro Drogownictwa i Komunikacji zrobiło już dla ratusza rozpoznanie rynku, dzięki czemu urzędnicy znają systemy, ceny i producentów. Z analizy wynika, że zakup błyskawicznie się zwróci dzięki wpływom z mandatów.
Kolejne pasy dla autobusów mają pojawić się na przełomie 2009 i 2010 roku. Według naszych ustaleń, ratusz zaktualizował listę o zupełnie nową lokalizację: pas wzdłuż Puławskiej –w stronę centrum –od granicy miasta aż do al. Wilanowskiej. Kiedy pomysł wejdzie w życie, dojazd samochodem do centrum od strony Piaseczna zamieni się w koszmar. ZTM obiecuje, że zapewni alternatywę: wygodne i klimatyzowane autobusy.
Poza tym buspasy mają się pojawić na Trasie AK, ul. Belwederskiej i w Al. Jerozolimskich. –Malowanie i znakowanie pasów będzie dla nas priorytetem –mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion.
Zlecone przez ratusz badania opinii wykazały, że 70 proc. warszawiaków popiera priorytet dla komunikacji miejskiej. Mimo to ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz już kilka razy w ostatniej chwili wycofywała się z pomysłu. Link do źródła: http://www.zw.com.pl/artykul/10,389289_Buspasy_z_kamerami.html.