Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa blisko kolejnych elektrobusów. MEGA dwunastka z ZTP 2.0

infobus
21.03.2022 10:30

Po absencji w pierwszej edycji konkursu „Zielony transport publiczny”, Warszawa wystartowała w jego II edycji, gdzie złożyła wniosek o dotację i pożyczkę na kupno 12 szt. autobusów elektrycznych.

Przypomnijmy, że budżet konkursu ZTP 2.0 nie został wyczerpany i wszyscy wnioskodawcy otrzymali zaproszenie do negocjacji. W tym także stolica.

12 elektrobusów

Całkowity koszt zakupu 12 szt. przegubowych e-busów klasy Warszawa wyceniła na 47.232.000 PLN. Bezzwrotna dotacja ma wynieść 13,44 mln zł i pokryć 35 proc. kosztów zakupu pojazdów.

Na pozostałą część miasto chce zaciągnąć preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w wysokości 24,96 mln zł. Zostanie ona uruchomiona w dwóch transzach: 2,08 mln w roku 2024 i 22,880 mln zł w roku 2025. Spłata jest planowana w latach 2026-2036. Wszystkie koszty kwalifikowalne to 38 400 000,00 PLN.

Za swój projekt stolica otrzymała 6,214 pkt (dla porównania najwyżej oceniony Jarosław potrzymał 8,469 pkt) i zajęła 46. miejsce w rankingu. Pełną listę wniosków w programie można pobrać TUTAJ.

Klasa MEGA

Zakup 12. nowych przegubowych elektryków przez Warszawę pozwoli na wycofanie z ruchu tyle samo przegubowych autobusów spalinowych z silnikami diesla. Będą to pojazdy w najwyższym standardzie, obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym – niskopodłogowe, z klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, miejscem dla wózków, rampą i przyklękiem, blokadą alkoholową, itd. O pojemności minimum 125 pasażerów,

Dzięki „czystym” autobusom największe efekty ekologiczne można osiągnąć na trasach przebiegających przez teren zabudowy śródmiejskiej, gdzie jest największy ruch i trzeba ograniczać emisję spalin. Wstępny plan zakłada, że nowe elektryki obsłużą linię 136, czyli pojadą trasą: Młynów – Górczewska – al. Prymasa Tysiąclecia – Żwirki i Wigury – Wołoska – W. Rzymowskiego – W. Surowieckiego – Natolin. Na obu pętlach zostaną zamontowane ładowarki, bo nowe pojazdy będą przystosowane nie tylko do ładowania w zajezdniach, ale również, dzięki pantografom, uzupełnią prąd na pętli. Kupione autobusy będą stacjonowały w zajezdniach Miejskich Zakładów Autobusowych, bo to właśnie MZA zajmą się ich eksploatacją.

Miasto stale inwestuje aby warszawska komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku. Autobusy spalinowe są sukcesywnie zastępowane przez pojazdy nisko- i zeroemisyjne – hybrydowe, gazowe i elektryczne. Do 2030 roku liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym zmniejszy się o połowę.

Po ulicach stolicy jeżdżą już 162 ciche i bezpieczne dla klimatu elektryki, które wożą warszawiaków na trasach wielu linii w centrum miasta, w tym na reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. To jedna z większych flot tego typu pojazdów w Europie. Dzięki pożyczce dołączy do nich tuzin kolejnych.