Warszawa będzie miała 174 elektrobusy. Umowa na 12 e-busów z ZTP 2.0
20 stycznia w siedzibie NFOŚiGW zostanie podpisana umowa na dofinansowanie projektu pod nazwą „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m. st. Warszawy”.
Inwestycja, której celem jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, polepszenie stanu powietrza w Warszawie i poprawa komfortu podróżowania stołeczną komunikacją miejską, zostanie zrealizowana ze środków II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. O minimalistycznym budżecie ZTP 3.0 i wielkich, autobusowych nadziejach związanych z KPO pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Plus 12
Dzięki dofinansowaniu w wysokości 38,4 mln zł uzyskanym z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Warszawa kupi 12 elektrycznych autobusów.
-"W piątek zostanie podpisana umowa pomiędzy miastem a NFOŚiGW, która przewiduje, że fundusz przekaże Warszawie na zakup 12 autobusów elektrycznych dofinansowanie w łącznej wysokości 38,4 mln zł" - poinformował fundusz. "Inwestycja, której celem jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, polepszenie stanu powietrza w Warszawie i poprawa komfortu podróżowania stołeczną komunikacją miejską, zostanie zrealizowana ze środków programu Zielony Transport Publiczny" - dodał.
Kwota ta wystarczy na kupno 12 przegubowych elektryków i dzięki temu można będzie wycofać z ruchu tyle samo przegubowych autobusów spalinowych z silnikami diesla. Do nowego autobusu zmieści się minimum 125 pasażerów, będą to pojazdy niskopodłogowe, m.in. z klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, miejscem dla wózków, rampą i tzw. przyklękiem (obniżanie wysokości podłogi, by ułatwić pasażerom wsiadanie), blokadą alkoholową.
W kwietniu ratusz informował, że wstępny plan zakłada, że nowe elektryki obsłużą linię 136. Pojadą trasą: Ostroroga, Górczewska, al. Prymasa Tysiąclecia, Żwirki i Wigury, Wołoska, Rzymowskiego, Surowieckiego, Natolin. Kupione autobusy będą stacjonowały w zajezdniach Miejskich Zakładów Autobusowych, bo to właśnie MZA zajmą się ich eksploatacją.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czystsze powietrze
Po zrealizowaniu tego kontraktu warszawska flota będzie liczyć 174 elektrobusy i 70 autobusów hybrydowych.
Przypomnijmy, że komunikacja autobusowa jest najpopularniejszym sposobem przemieszczania się po mieście – w 2022 roku autobusy przewiozły w Warszawie 400 mln pasażerów. Dziś w warszawskiej aglomeracji jest ponad 300 linii autobusowych (dziennych, nocnych, podmiejskich i lokalnych). Dlatego Warszawa stawia na rozwój ekologicznego transportu i sukcesywnie modernizuje tabor autobusowy – inwestując w transport nisko- i zeroemisyjny.
-„Zeroemisyjny transport jest naturalnym kierunkiem rozwoju miast, ale wymaga wielkich nakładów. W Krajowym Planie Odbudowy czekają miliardy złotych na zielony transport. Bez pieniędzy z Unii Europejskiej nie będziemy mieli środków na transformację komunikacji miejskiej w bardziej ekologiczną. Dlatego apeluję do rządu o jak najpilniejsze uruchomienie środków z KPO – powiedział prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
Miasto m.in. mocno inwestując w transport publiczny – rozwijając linie metra i nowe trasy tramwajowe oraz kupując nisko- i zeroemisyjny tabor, powoduje, że w Warszawie jest coraz czystsze powietrze.
Wyniki zanieczyszczeń powietrza (dla pyłów zawieszonych PM 2,5 i PM 10) rejestrowane na warszawskich stacjach w ostatnich latach wskazują tendencję spadkową. Jakość powietrza powoli, ale stale rośnie. Wyraźną tendencję poprawy widać w latach 2017-2022. To właśnie w 2017 r. została przyjęta mazowiecka uchwała antysmogowa, która wprowadziła zakaz używania kopciuchów od stycznia 2023 r. W ciągu ostatnich 5 lat liczba przestarzałych kotłów w stolicy zmniejszyła się o około 10 tysięcy. To m.in. zasługa miasta, które wspierało mieszkańców dotacjami oraz samo inwestowało w likwidację kopciuchów w lokalach komunalnych.