Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Autobusy antynapadowe

infobus
07.03.2007 14:33

Czerwony guzik alarmowy pojawi się we wszystkich pojazdach Miejskich Zakładów Autobusowych. W razie niebezpieczeństwa kierowca szybko połączy się z centralą i wezwie pomoc. W bezpośrednie łącze autobusy zostaną wyposażone do sierpnia. Podobne rozwiązanie stosowane jest już m.in. w tramwajach oraz stołecznych taksówkach. Teraz kierowcy w przypadku zagrożenia zdani są jedynie na siebie. Służbowe telefony komórkowe mają jedynie szoferzy na nocnych liniach. –Ale gdy coś się dzieje, zanim zadzwonimy do bazy i powiemy o zdarzeniu, pomoc może nadejść za późno –mówi Krzysztof Wilczyński, wiceprzewodniczący Solidarności ’80 w MZA. –Do kabiny autobusu można się dostać za pomocą silniejszego kopniaka. Zdarzały się już pobicia kierowców, bójki, demolowanie pojazdów. –I co ma zrobić kierowca? Siedzi cicho, bo się boi –dodaje Wilczyński. –W sierpniu system powiadamiania o niebezpieczeństwie będzie działał w każdym autobusie –zapowiada Roman Podsiadły, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych. –Wkrótce rozpoczniemy procedurę przetargową. MZA posiadają ponad 1200 autobusów. –Wyposażenie ich wszystkich w systemy GPS byłoby bardzo kosztowne –mówi Janusz Bosakirski, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych w zakładach. –Wybraliśmy rozwiązanie kompromisowe pomiędzy ceną i skutecznością –dodaje. System MZA ma się opierać na telefonii komórkowej GSM. W każdym pojeździe zamontowane zostanie urządzenie spełniające rolę podobną do telefonu, z tym że połączenie z centralą ruchu będzie możliwe po naciśnięciu guzika alarmowego. Automatycznie wybrany zostanie numer i włączony nasłuch tego, co się dzieje w kabinie kierowcy. Dodatkowo system umożliwi lokalizację autobusu. –Operator w centrali zawiadomi odpowiednie służby i poda miejsce zdarzenia –tłumaczy Bosakirski.