Warszawa: 85 lat warszawskich autobusów
W ubiegłą sobotę – 25 czerwca b.r. w stolicy odbyła się impreza zorganizowana z okazji 85-lecia warszawskich autobusów. Jej organizatorem był Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej (przy współpracy z MZA). Od godziny 10 na Pl. Teatralnym prezentowane były warszawskie autobusy – zabytkowe i współczesne, a także Jelcze, które do stolicy przybyły specjalnie na tę uroczystość z Krakowa i Rzeszowa. Wśród w/w pojazdów można było zobaczyć: Jelcza 272 Mex (nr 1983), niebieskiego Jelcza 043, Neaoplana N4020 (nr 6430) – pierwszy warszawski niskopodłogowy autobus, Ikarusa 411.08 (nr 6530), Ikarusa 280.37 w historycznych barwach (nr 5254) oraz Jelcza M180 (nr 7370). Gościnnie wystąpiły krakowskie Jelcze M081MB/3 Vero oraz M181MB/3 Tantus oraz rzeszowski Jelcz M125M/4 Vecto CNG (zasilany gazem ziemnym). Do godziny 12.30 w Neoplanie i Jelczu Vecto można było obejrzeć następujące prezentacje: „85 lat Warszawskich Autobusów” , „25 lat Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej” , „MZA Sp. z o.o.: Tradycja i Nowoczesność” , „Polskie Autobusy Sp. z o.o. – oferta dla Warszawy” , „Autobusy miejskie napędzane gazem ziemnym”. Kulminacyjnym momentem autobusowej soboty była parada. Wszystkie wymienione wcześniej pojazdy przejechały ulicami centrum stolicy. Nie obyło się bez drobnych kłopotów technicznych – problemy z ruszeniem miał gazowy Jelcz. Niektórzy warszawscy kierowcy nie omieszkali też wjeżdżać miedzy paradujące pojazdy, co nieco psuło obraz dostojnie poruszającej się kolumny autobusów na czele, której znalazł się czerwony „ogórek”. Te drobiazgi nie były jednak w stanie wpłynąć na ocenę całej imprezy. Po powrocie na Pl. Teatralny trzy Jelcze – 272 Mex, M181MB/3 oraz M125M/4 rozpoczęły kursowanie na linii 85 Pl. Trzech Krzyży- Pl. Bankowy. Mogły korzystać z niej przede wszystkim osoby, które chciały dostać się do Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, w którym zorganizowana została wystawa „85-lecie Warszawskich Autobusów”. Będzie ona czynna do 10 lipca w dni powszednie od 9 do 16. Warto także wspomnieć, iż podczas imprezy można było nabyć długo oczekiwaną książkę „Warszawskie Autobusy i Trolejbusy”, oraz spotkać się z jej autorami.