Warszaw: Most Łazienkowski już blisko
Coraz bliżej do otwarcia dla ruchu po remoncie mostuŁazienkowskiego. Na przeprawie trwają ostatnie prace konieczne do puszczeniaruchu, kontrolę musi przeprowadzić jeszcze nadzór budowlany.
Pożar, który wybuchł w połowie lutego na pomościetechnicznym mostu Łazienkowskiego spowodował uszkodzenia na tyle poważne (min.trwałe odkształcenia konstrukcji i struktury stali), że konieczne byłozamknięcie go dla ruchu. Remont przeprawy rozpoczął się w kwietniu. Starakonstrukcja mostu była sukcesywnie demontowana a nowe elementy nasuwane zobydwu brzegów Wisły.
Dwa miesiące trwało nasuwanie stalowej konstrukcjiprzeprawy. Obie jej części musiały pokonać łącznie 400 m, by spotkać się wpołowie drogi, gdzie zostały połączone. Wykonawca wzmocnił podpory mostu,zamontował pas dzielący jezdnie, wykonał odwodnienie. Wreszcie, w ostatnichtygodniach, na stalowej konstrukcji została położona dwuwarstwowa nawierzchnia.Wierzchnią warstwę ułożono jednocześnie na całej długości i szerokości jezdni,aby uniknąć ?szwów?. Na ?nowym? moście stanęły latarnie, zamontowano barieryenergochłonne i balustrady. Są na nim, tak jak przed remontem, po trzy pasyruchu na każdej jezdni (na obydwu jezdniach są buspasy). Wykonawcą praczwiązanych z odbudową mostu Łazienkowskiego jest konsorcjum firm Porr PolskaInfrastructure oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.
Zgodnie z planem most ma być przejezdny najpóźniej 31października. Wszystkie roboty remontowe mają zakończyć się do 30 września 2016r. Jeszcze będą prowadzone m.in. prace związane z zabezpieczaniem konstrukcjistalowych i betonowych przed korozją, naprawą elementów betonowych, montażemrurociągów. Naprawiany jest także łącznik pomiędzy konstrukcją mostu a estakadązjazdową w kierunku Puław, którego zły stan wyszedł na jaw podczas rozbiórkibetonowych elementów.
Po otwarciu mostu dla ruchu kołowego autobusy wrócą na swojestałe trasy prowadzące mostem Łazienkowskim. Są to linie 138, 141, 143, 151,182, 188, 411, 502, 514, 520, 523, 525. Utrzymane zostanie kursowanie liniiE-1, która nadal będzie dowoziła mieszkańców Gocławia do stacji metra StadionNarodowy. Przystanki na moście nie będą czynne ? schody do nich prowadzące sąrozbierane, bo są w złym stanie technicznym. Tym samym mostem nie będą moglichodzić piesi. Schody zostaną odbudowane w nowej lokalizacji w ramach innegozadania inwestycyjnego – muszą zostać przesunięte, aby w przyszłości byłatechniczna możliwość dostawienia do nich wind.
W przyszłym roku rozpocznie się także budowa podwieszanejkładki dla rowerzystów. Kładka będzie podwieszona do stalowej konstrukcji mostu(nowa konstrukcja jest do tego przystosowana) pod chodnikami, po obu stronachmostu. Kładka połączy drogę rowerową na lewym brzegu Wisły z drogą wzdłuż WałuMiedzeszyńskiego. Rada Warszawy przyznała na to przedsięwzięcie 16 mln zł wlatach 2016-17. W tym roku ma powstać koncepcja, w przyszłym projekt wraz zpotrzebnymi decyzjami i rozpocznie się budowa. To pierwszy etap budowy tegopołączenia rowerowego, w kolejnym ZDM planuje dodatkową kładkę nad ul. WałMiedzeszyński i połączenie z drogą rowerową wzdłuż al. StanówZjednoczonych.