Warsaw Bus: Scania z premierą Irizar i6S
Na podwarszawskich targach zadebiutował po raz pierwszy wPolsce autokar i6S na podwoziu Scania, który zastępuje w oferenciehiszpańskiego producenta legendarny model PB i jednocześnie tworzy on pomostpomiędzy i6 a i8. W Nadarzynie, na stoisku Scania Polska mogliśmy zobaczyć trzyosiowąwersję i6S, jak i trzyosiowy, topowy autokar i8.
-„Zwiększamy nacisk na markę Irizar w naszej ofercie, gdyż mamyogromne doświadczenie w tym zakresie i widzimy rosnące nieinteresowanie naszych klientów ? powiedział Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedażyautobusów Scania Polska. ? Możemy tutaj zaproponować liczne opcje konfiguracji wnętrza, pełną paletę kolorów i najwyższy komfort ? oczywiście napodwoziach Scania.”
Prawie dwa lat po debiucie luksusowej wersji i8, hiszpański podjąłdecyzje o zastąpieniu w swojej ofercie jeżdżącej legendę „z guzem”,czyli Irizara PB. Jedno jest pewne ? łatwo mu nie będzie. Bo PB ? także wPolsce ? jest darzony niezwykłą estymą i mimo upływu tylu lat cały czasświetnie wygląda. Teraz przyszedł jednak czas na zasłużoną emeryturę?
Debiutant i6S jest już dostępny na wszystkich europejskichrynkach, z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, Irlandii i Izraela, gdzie odpowiedniewarianty pojawią się do końca 2017 roku. To co wyróżnia to kilka stylistycznychprzejętych z flagowego okrętu Irizara, czyli i8, i podobnie jak on wyposażonyzostał w najnowszą technologię. Mamy tutaj charakterystyczne przedniereflektorami LED, a linie pojazdu są bardzo wyraźne i agresywne.
Wnętrze pojazdu wyróżnia oświetlenie LED oraz niewidocznamultipleksowana architektura sieci CAN, która koordynuje i integruje całą elektronikę,umożliwiając diagnozowanie i gromadzenie danych poprzez złącze OBD. Do tegoIrizar dołożył wymagane w Unii Europejskiej systemy awaryjnego hamowania iasystenta toru jazdy (AEB-LDW ) plus dotykowy ekran zarządzający systememrozrywki oraz wydajniejszą klimatyzację. Pasażerowie na pewno docenią nowefotele, w których takie cechy jak komfort i funkcjonalność zostały uznane zapriorytetowe. To w praktyce oznacza jeszcze bardziej ergonomiczne linie iszersze zagłówki. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych modeli, seriaIrizar i6S spełnia normę bezpieczeństwa R.66.02 i posiada najnowocześniejszesystemy bezpieczeństwa czynnego w celu zagwarantowania stabilności orazzmniejszenia ryzyka w awaryjnych okolicznościach.
Uniwersalność na medal
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I na koniec kilka słów o ekonomii. Podobnie jak wszystkienowo wprowadzane pojazdy, także i6S imponuje wydłużonymi okresami międzyprzeglądami ? to m.in. dystans do 100.000 kilometrów bez konieczności wymianyoleju. Do tego mamy oszczędny układ napędowy, czyli podobnie jak we wszystkichzintegrowanych pojazdach Irizara ? jednostkę Paccar (DAF) MX11 Euro 6. Jednakjak dodaje producent ? modele i6s będą też występowały na podwoziach innychmarek, takich jak Scania, Iveco, MAN czy Mercedes-Benz.
Podsumowując ? stylistykai szeroka oferta gabarytowa to od zawsze były mocną stronę hiszpańskichautokarów. Tym razem jest podobnie. Pojazdy z rodziny i6s występują w dwóchwysokościach: 3,5 m i 3,7 m i aż siedmiu długościach. To:
-
trzy wersje 2-osiowe o wymiarach 10,8, 12,2 i 12,9 m +wersja 13,2 m dostępna tylko w opcji integral;
-
trzywersje 3-osiowe o wymiarach 13.22 m, 14 m i 15 m długości.
„