Warsaw Bus Expo: VDL z konkursem dla kierowców [FILM]

infobus
11.04.2019 11:00

O nowym systemie napędowym w autobusach VDL, premierze krótkiej Futury w Polsce i wreszcie o II edycji konkursu dla kierowców rozmawialiśmy w Nadarzynie z Krzysztofem Orchowskim z VDL Bus & Coach.

Zaczynamy od konkursu Futura Eco Driver II Edycja. To oferta skierowana dla kierowców zawodowych jeżdżących autobusami VDL Futura, którzy dbają o niskie zużycie paliwa i ekonomiczną jazdę. Z najważniejszy zasad to najkrótszy dystans eko-jazdy, jaki będzie kwalifikował kierowcę do konkursu to wynik powyżej 200 km i trzeba mieć skończone 21 lat. Po szczegóły zapraszamy na stronę VDL, gdzie można sprawdzić m.in. atrakcyjne nagrody. Dodajmy, że zwycięzca pierwsza edycji konkursu został kierowca na co dzień jeżdżący autobusem piętrowym FDD2 (!)

Nowy napęd

Z końcem 2018 roku marka VDL wprowadziła kolejną generację autobusów turystycznych Futura. Zmiany dotyczą głównie układu napędowego. Pojazdy są teraz jeszcze bardziej wydajne. Jedną z pierwszych okazji do zobaczenia wdrożonych zmian były targi Warsaw Bus Expo w Nadarzynie, gdzie firma VDL Bus & Coach Polska pokazała dwa autobusy – targową nowość – FHD2-106 (model 2-osiowy o długości 10,6 m), który jest jednocześnie najkrótszym pojazdem w ofercie i autobus używany – FHD2-120.

Jak poinformował nas Krzysztof Orchowski – w Futurach 2019 zmienił się przede wszystkim układ napędowy, gdzie teraz w standardzie mamy m.in. bardziej ekonomiczne silniki i nową skrzynię biegów ZF Traxon. Do tego dochodzi niższa o 100 kg waga pojazdu, co przekłada się na lepszy rozkład masy i o 3% mniejsze zużycie paliwa.

Układ oczyszczania spalin w Futurze jest teraz około 50 kg lżejszy i zajmuje o 40% mniej miejsca. Do tego dochodzi nowy układ komory silnika oraz zautomatyzowana skrzynia biegów – ZF Traxon, która jest lżejsza o 20 kg. Wszystkie masowe oszczędności osiągnięte za tylną osią. Prowadzi to do bardziej wydajnego rozkładu masy, lepszych właściwości jezdnych i wyższej pojemności pasażerskiej.

Największy wysiłek włożono w wydobycie maksymalnej energii z każdej kropli paliwa. Wewnętrzne tarcie w silnikach DAF/Paccar MX zostało zredukowane dzięki zastosowaniu nowych technologii. Blok silnika, chłodzenie, wlot powietrza, łożyska i tłoki zostały całkowicie przeprojektowane, a współczynnik kompresji został zwiększony. Nowa, bardziej wydajna turbosprężarka zapewnia większy moment obrotowy. Elementy napędzane silnikiem, takie jak pompy oleju, wody i wspomagania układu kierowniczego są załączane tylko wtedy, gdy jest niezbędne. To oszczędza paliwo.

Wraz z wprowadzeniem nowych silników MX ich zwiększona moc i oszczędność paliwa idą w parze. Firmie DAF/Paccar udało się uzyskać maksymalną moc na poziomie zaledwie 900 obrotów na minutę. W zależności od wariantu mocy silniki MX mają dodatkowy moment obrotowy od 50 Nm do 300 Nm. Nowe silniki w połączeniu z 12-biegoowymi skrzyniami ZF Traxon i nowej tylnej osi o przełożeniu 1: 2,71 powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej silnika do 100 obrotów na minutę przy prędkości 100 km / h.

Optymalna konfiguracja

W ramach nowej generacji jednopokładowe autokary są wyposażane w silniki DAF/Paccar MX-11, a wersja piętrowa – w MX-13. Standardowa Futura wyposażony posiada silnik DAF/Paccar MX-11 o mocy 370 KM i 1 900 Nm. W porównaniu z poprzednią generacją jednostka ta zapewnia duży moment obrotowy na poziomie 300 Nm, a zatem zapewnia wystarczającą rezerwę mocy. Opcjonalnie dla wersji 2-osiowej i standardowo dla wersji 3-osiowej dostępne są silniki: MX-11 o mocy 410 KM i 2100 Nm. W tym wariancie maksymalny moment obrotowy jest już dostępny od 900 do 1100 obr / min., albo  MX-11 o mocy 450 KM i 2300 Nm. Ta wersja jest szczególnie odpowiednia do pracy w miejscach, gdzie wymagana jest dodatkowa moc, na przykład podczas jazdy w górach.

Dwupokładowy autokar Futura FDD2 jest standardowo wyposażony w silnik MX-13 o mocy 530 KM i 2600 Nm. Nowością jest również to, że dwupokładowy model Futura może być teraz dostarczany z MX-11 o mocy 450 KM w połączeniu z w pełni automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife, co zapewnia dobre parametry do obsługi linii. Napęd nowej generacji ma wydłużone okresy międzyserwisowe (zarówno MX-11, jak i MX-13), które zostały zwiększone w zakresie 100 000 km-200 000 km w zależności od wykonywanej pracy. Opracowano również nowy layout komory silnika o lepszej dostępności. Dzięki temu wykonywanie prac serwisowych jest jeszcze łatwiejsze i szybsze.

O tych wszystkich zmianach opowiedział nam Krzysztof Orchowski z działu handlowego VDL Bus & Coach Polska. Zapraszamy na film!

{https://vimeo.com/329785674}

Przełożenie napędu

Ponadto marka VDL zadbała o lepszą współpracę silników DAF MX ze skrzyniami biegów ZF. Jednostka napędowa jest teraz standardowo połączona w zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF Traxon. Zdaniem VDL ta kombinacja jest idealna do obsługi transportu regionalnego, jak również do zapewniania ekspresowych połączeń międzymiastowych. Z kolei w pełni automatyczna skrzynia ZF Ecolife jest dostępna jako opcja.

Dzięki temu jest teraz ciszej, bardziej efektywnie, z niższym kosztem TCO i z mniejszym zużyciem paliwa o 3%.

Skrzynia ZF Traxon zapewnia przede wszystkim skrócenie czasu zmiany biegów. To zwiększa komfort i zapewnia optymalne przyspieszenie. Traxon oferuje też „Hill Start”, który pomaga kierowcy podczas jazdy na wzniesieniu. Moc wymagana do wyjazdu jest obliczana na podstawie nachylenia stoku i ciężaru pojazdu. Traxon posiada również tryb manewrowy, który pomaga w precyzyjnych operacjach, takich jak parkowanie.

Z kolei automat ZF Ecolife, czyli w pełni automatyczna, 6-biegowa skrzynia biegów ZF Ecolife idealnie nadaje się do niskich średnich prędkości z dużą liczbą przełożeń.

Inteligenty tempomat

Kolejna opcja to Predictive Powertrain Control. Łącząc GPS z informacjami topograficznymi, PPC patrzy w przyszłość i dostosowuje strategię zmiany biegów, która poprawia ekonomikę zużycia paliwa. Ustawiona minimalna prędkość jest utrzymywana podczas wznoszenia. Tuż przed najwyższym punktem system wyłącza „gaz” i przesuwa skrzynię biegów do położenia neutralnego. Energia kinetyczna utrzymuje prędkość Futury i pozwala jej „pokonać” szczyt. Podczas schodzenia PPC aktywuje tryb Eco-roll, który utrzymuje skrzynię biegów w położeniu neutralnym. Może to wygenerować dodatkowe oszczędności paliwa na poziomie 2,5%.

Nowy układ napędowy VDL Futura zapewnia odpowiednie hamowanie dzięki połączeniu ZF Intarder z hamulcem silnikowym DAF (DEB). Umożliwia to zmniejszenie prędkości bez korzystania z hamulca roboczego, co jest korzystne pod względem kosztów serwisu.