Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warsaw Bus Expo: Polska premiera ZAZ A08

infobus
28.03.2019 09:00

Polski przedstawiciel ukraińskiej marki ZAZ pokazał w Nadarzynie trzy autobusy – dwa świetnie już znane w Polsce modele A10 oraz nowość – krótszy, lokalny autobus ZAZ A08 na chińskim podwoziu. O jego szczegółach opowiedział nam Jurij Michajłowskij z JI SERVICE.

Co warto podkreślić, polski dystrybutor cały czas pracuje nad dostosowaniem produktów do wymagań polskich klientów. Stąd w pokazanych na targach midibusach marki ZAZ większa liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, nowy system zarządzania oraz kompletnie dotykowy pulpit kierowcy, który zastąpił dotychczasową deskę rozdzielczą rodem z poprzedniej epoki.

A to nie wszystkie zmiany. Jeden z wystawowych egzemplarzy wyposażony został w automatyczną skrzynię biegów Allision, który po testach m.in. w Hajnówce – zabrała pozytywne oceny i stanie się standardowym wyposażaniem na polski rynek.

Chiński powiew

Ponadto w tym roku firma JI Service chce pokazać w Polsce 12-metrowy, niskopodłogowy autobus marki ZAZ z napędem diesla, opartym na współpracy z rosnącym w siłę chińskim gigantem – Weichai Group. To m.in. właściciel producenta autobusów Asia Star i znanego francuskiego producenta silników morskich Baudouin.

Do tego ukraińska firma przygotowuje się do wprowadzenie do oferty pierwszych chińskich autobusów elektrycznych.

To wszystko razem pokazuje, że chińskie firmy chcą wejść do Europy także wschodnimi drzwiami i zaczynają eliminować tradycyjnych dostawców komponentów na tych rynkach, jak np. Deutza. Te zmiany widać wyraźne w najnowszym modelu ZAZ, który swoją premierę miał właśnie w Nadarzynie.

{https://vimeo.com/327022484}

Premierowy ZAZ IVAN A08

Przedniosilnikowy model A08 umożliwia przewiezienie 28 pasażerów, a jego całkowita pojemność pasażerska wynosi 43 miejsc. Nowy autobus bazuje na chińskim podwoziu Asia Star i uzupełnia gamę dotychczasowych modeli z serii IWAN – czyli plasuje się pomiędzy A07 a A10.

ZAZ A08 ma długość 7,76 mi masę całkowitą 8 t. Pojazd wyposażony jest w chiński silnik turbodiesel z normą Euro 5 produkowany przez producenta jednostek napędowych Weichai o pojemności 3 litrów i mocy 103 KM przy momencie obrotowym 400 Nm. Zdaniem producenta maksymalna prędkość autobusu to 90 km / h, a zużycie paliwa wynosi 17 litrów na 100 km.

Aktualnie pojazd oferowany jest w dwóch wersjach: podmiejskiej A08A1B i szkolnej A08A14.

Na koniec dodajmy, że ZAZ jest największym ukraińskim przedsiębiorstwem motoryzacyjnym z pełną produkcją samochodów i komponentów. Firma jest członkiem korporacji „UkrAVTO”, generalnego importera i oficjalnego dealerem ponad 20 marek motoryzacyjnych. Struktura korporacji obejmuje ponad 400 serwisów we wszystkich regionach Ukrainy.