Warbus z komunikacyjnym ultimatum dla Jastrzębia
23 stycznia br.w Jastrzębie-Zdrój odbędzie się sesja nadzwyczajna Rady Miasta, na której powinnyzapaść strategiczne decyzje co do dalszego funkcjonowania Międzygminnego Związku Komunikacyjnegow Jastrzębiu-Zdrój. Wśród zaproszonych podmiotów jest również spółka Warbus,która od zeszłego roku obsługuje większość linii MZK.
Warszawskiprzewoźnik ma już jednak dosyć ustawicznej wojny, jaka ma miejsce wJastrzębiu-Zdrój, gdzie wszyscy są przeciwko wszystkim, łącznie z MZK i UrzędemMiasta. -„Tak się nie da pracować” ? przekonuje firma i proponuje wyjście zsytuacji: albo PKM Jastrzębie-Zdrój przejmie od Warbusa cały kontrakt alboWarbus odbierze cały kontrakt od PKM-u. Wózalbo przewóz.
Poniżej o szczegóły komunikacyjnego ultimatum Warbusa dla Jastrzębia-Zdrój pisze Paweł Szymonik, dyrektor generalnyWarbus sp. z o.o.
-„W związkuz trwającą przeszło 2 lata falą bezzasadnych i nie mający żadnych podstaw wstanie faktycznym oskarżeń w stosunku do Naszej spółki oraz braku zachowaniajakichkolwiek standardów biznesowo-społecznych ze strony podmiotów z namiwspółpracującymi zmuszeni jesteśmy do podjęcia działań które muszą tą sytuacjęrozwiązać. W praktyce są tylko dwa wyjścia z tej sytuacji.
Pierwsze,
Warbus jestgotowy do przekazania całego kontraktu dla spółki PKM za 1 pln . (kontraktjastrzębski i umowy leasingowe na 40 autobusów które obecnie należą do Warbus).W związku z tym PKM zyskałby umowę na 9 lat i stałby się posiadaczem 40 nowychautobusów, MZK dalej by funkcjonowało, a wszyscy pracownicy PKM, MZK, Mikrus,Kłosok, A21 utrzymaliby swoje stanowiska pracy na liniach MZK. Wszyscypracownicy firmy Warbus z oddziału w Jastrzębiu otrzymaliby pracę w PKM,Mikrus, Kłosok, A21 lub w innych Naszych oddziałach (Ponadto MZK lub UMJastrzębie jako właściciel mógłby podwyższyć stawkę za jeden wozokilometr dlaPKM dodatkowo poprawiając ich sytuację finansową).
Warbusoczekiwałby jedynie zwrotu poniesionych kosztów zakupu autobusów, uruchomienialeasingu oraz różnicy cen zakupu w stosunku do cen rynkowych ? całość ok 4 mlnpln – jest to jedyny koszt wartego 200 mln pln kontraktu. Taki wykup możnasfinansować np. z kredytu, który uzyskałby podmiot kupujący kontrakt, a spłacaćgo np. z kontraktu z MZK, który sam w sobie jest rentowny.
Oczywiście, przejęcie umów leasingu wiązałoby się z ustanowieniem odpowiednichzabezpieczeń bankowych przez podmiot przejmujący kontrakt np. PKM czy UMJastrzębie Zdrój. Takie zabezpieczenia nic by nie kosztowały nowego nabywcę,chyba że przestałby płacić raty leasingu za autobusy, wtedy żyrant musiałbywykupić całość pojazdów z leasingu za ok 30 mln pln.
Mało tego gdyby to miasto Jastrzębie ? Zdrój przejmowało od nas kontrakt ? napewno nie miałoby kłopotów ze znalezieniem satysfakcjonującego zabezpieczeniadla instytucji finansowych oraz ze znalezieniem środków na zwrot poniesionychprzez Warbus kosztów, o których piszemy powyżej. W ten sposób, gdyby następnieprzejętą od nas zorganizowaną część przedsiębiorstwa miasto Jastrzębie wniosłonp. aportem do PKM, stałoby się praktycznie jego właścicielem, a co za tymidzie mogłoby bez przeszkód zrealizować swoje plany co do bezpłatnejkomunikacji publicznej ponadto cały czas utrzymując się w strukturach MZK.
Rozwiązanie to gwarantuje całej załodze PKM 9 letni kontrakt oraz możliwośćpodwyżek wynagrodzeń, miastu Jastrzębie Zdrój posiadanie własnego przewoźnikajakim jest PKM a co za tym idzie samodzielną realizację bezpłatnej komunikacji,a MZK dalsze funkcjonowanie na całym dotychczasowym terenie ? nie trzeba bybyło również zwracać dotacji unijnej na 7 mln pln. Dlatego też, wiążemy bardzo duże oczekiwaniaz poniedziałkową Nadzwyczajną Sesją Rady Miasta Jastrzębie ? Zdrój, na którąserdecznie zapraszamy całą załogę PKM, MZK, Mikrus oraz przedstawicieli firmyKłosok oraz A21
Drugie
Warbus Sp. z o.o. wypowiada umowę PKM i przejmuje realizację 100% przewozów.Niestety na dłuższą metę nie możemy sobie pozwolić na funkcjonowanie nadotychczasowych zasadach i w dotychczasowym otoczeniu, stąd koniecznośćprzejęcia 100% przewozów.
Oczywiście w takim przypadku Nasza spółka rzecz jasna zmieni lokalizacjęzajezdni pozbawiając tym samym dodatkowych wpływów PKM.
Najprawdopodobniej bez świadczenia usług na naszą rzecz, kłopoty PKM doprowadządo utraty płynności finansowej, a co za tym idzie do ogłoszenia upadłości izwolnień wszystkich pracowników.
Po ogłoszeniu upadłości przez PKM najprawdopodobniej MZK się rozpadniezwalniając kilkadziesiąt osób oraz pociągając za sobą kolejne zwolnienia z firmprzewozowych poprzez wypowiedzenie wszystkich umów z przewoźnikami ? Warbus,Mikrus, Kłosok oraz A21 w których jest zatrudnionych przeszło 140 pracowników
Ponadto po rozwiązaniu MZK należało będzie zwrócić dotację unijną na ok 7 mlnpln oraz zorganizować z dnia na dzień komunikację zastępczą która na pewno nieobejmie swoim zasięgiem dotychczasowych linii i wprowadzi na terenie związkuchaos komunikacyjny.
Należy także liczyć się dodatkowymi pozwami sądowymi w związku z przedwczesnymrozwiązaniem 10 letnich umów z przewoźnikami
Pomimo krzywdzących i często dalece niesprawiedliwych i nieprawdziwych opiniina temat naszej Spółki, rozumiemy ciężką sytuację PKM w Jastrzębiu Zdroju ijesteśmy gotowi podjąć rozmowy w zakresie dwóch powyżej przedstawionychpropozycji, tak, aby wypracować merytoryczne rozwiązanie satysfakcjonujące obieStrony.”
„