Warbus postawił na Scanię. Więcej zmian?
Od 1 kwietnia Warbus jest faktycznym operatorem części liniiautobusowych organizowanych przez Międzygminny Związek Komunikacyjny wJastrzębiu-Zdrój. Droga do tego byłapełna niewyobrażalnych zwrotów zdarzeń. Jednak wreszcie do swojego portfolio warszawskaspółka może dopisać kolejny projekt komunikacyjny. To nie jedyna zmiana dlafirmy.
Niesamowitym zaskoczeniem był wybór autobusów do obsługijastrzębskiego kontraktu. Warbus postawił na Scanię. W efekcie skandynawskiproducent zdobył pierwszy w Polsce od prawie dekady kontrakt na dostawę nowych autobusówmiejskich dla prywatnego operatora. Wtrakcie ubiegłorocznego Busworld w Kortrijk Warbus podpisał ze Scanią umowęramową na dostawy do 50 sztuk egzemplarzy Citywide 12LF.
„Zdecydowaliśmysię na współpracę z firmą Scania, ponieważ w naszym przekonaniu najlepiej łączyona najnowsze technologie ze sprawdzonymi przez lata rozwiązaniamikonstrukcyjnymi. Takie podejście do produkcji autobusów powoduje, że pojazdyScania Citywide zapewniają pasażerom optymalne warunki podróżowania, a jednocześniesą niezawodne i charakteryzują się niskim zużyciem paliwa, co pozytywnie wpływana koszty eksploatacji. Bardzo ważny jest również dla nas solidny serwisgwarancyjny i pogwarancyjny Scanii, co zapewnia wysoką gotowość techniczną tychautobusów.”
Tak wybór przewoźnika tłumaczył niedawno Eugeniusz Szymonik,pełnomocnik zarządu Warbusa. Z tym się może wiązać jeszcze jeden, bardzo ciekawywątek. Ale o tym za moment.
Do tej pory warszawska firma odebrała 25 sztuk modelu Citywide wwariancie maxi. Jak jednak mogliśmy się przekonać w międzyczasie spółka chciałakontynuować zakupy w Scanii. Warbus wystartował w przetargu ogłoszonym przezZTM w Lublinie na tzw. „pakiet konopnicki”. Jako jedyny zadeklarował wtedy realizację przewozów wyłącznie nowymi autobusami i w tej sytuacji- co oczywiste- wybór padł na Scanię. Nic jednak z tego nie wyszło, gdyż ZTM wybrał inną ofertę.
Pozostaje pytanie czy Warbus dalej pozostanie przy szwedzkimproducencie oraz czy przekuje się to na kolejne zlecenia? W toku są przetargina obsługę linii autobusowych w Lublinie oraz Warszawie. W najbliższychmiesiącach odpowiednie postępowania mają być przeprowadzone m.in. w Gdańsku.Łącznie daje to pulę, która powinna się przekuć na zamówienia na poziomie ok. 160-180nowych autobusów miejskich, które będą dostarczane na przełomie bieżącego orazprzyszłego roku. I to tylko wskutek jedynie trzech przetargów! Można siępokusić o tezę, że przynajmniej w jednym z nich Warbus się pojawi. I wtedy sięprzekonamy czy będzie wola dalszego kontynuowania sojuszu ze Scanią.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zastanawiające jest także obecność osoby, której chyba niemusimy przedstawiać. Mowa oczywiście o Eugeniuszu Szymoniku, który od wielumiesięcy występuje w charakterze pełnomocnika Warbusa. Spółka przez kilka latbyła kapitałowo powiązana z Mobilisem. Jednak przed przejęciem drugiej z firmprzez izraelski Egged dochodziło kilkukrotnie pewnych przekształceńwłaścicielskich. Poskutkowały one tym, że Warbus finalnie utracił powiązanie.
Pojawia się pytanie co dalej? Do tej pory patrząc naokoliczności towarzyszące pewnym przetargom na obsługę linii autobusowych możnabyło odnieść wrażenie, że pomiędzy obiema firmami była cicha współpraca.
„