Wałcz z ofertą na pierwsze elektrobusy. Solaris bliski debiutu w ZKM

24 kwietnia Gmina Miejska Wałcz otworzyła ofertę na przetarg na dostawę ośmiu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania – czterech ładowarek mobilnych.
Podobnie jak w Nowej Rudzie, także dzisiaj w zachodniopomorskim mieście swoją propozycję złożył tylko Solaris, który ma tym samym sporą szansę na debiut we flocie ZKM Wałcz. Przypomnijmy, że to zamówienie ma wsparcie z II edycji programu NFOŚiGW - Zielony Transport Publiczny. O jego specyfikacji pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
Co chciał Wałcz?
W przeciwieństwie do Nowej Rudy, zamówienie z Wałcza nie było ani małe, ani tak otwarte na wszystkich producentów, co widać po określonych preferencjach w kryteriach technicznych. Naszym zdaniem w pełni mogły zaspokoić tylko trzy marki: ARP, Autosan i Solaris. Te kryteria brzegowe to:
- nominalna (energetyczna) pojemność magazynów energii – 280 kWh i więcej – 10 pkt,
- podział szyby przedniej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą plus osobna szyba tablicy kierunkowej – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących – 24 i więcej – 5 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 1008 lub równoważną), aluminium – 5 pkt.
Jedna oferta
Przy tak określonych wymaganiach, 24 kwietnia tylko Solaris położył swoją ofertę w Wałczu z modelem Urbino 9 LE electric na sumę 20.486.880 PLN brutto / 16.656.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 9 LE electric (z ładowarką) na poziomie 2.082.00 PLN netto.
Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 19.483.200 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie budżetu, ale nie duże. Gdyby Wałcz dołożył do tej oferty, mielibyśmy największe jak do tej pory największe zamówienie na ten midibus w Polsce. Poczekamy - zobaczymy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:
- ceny (60%),
- oceny rozwiązań technicznych (30%),
- okresu gwarancji (10%).
Aktualnie flota Zakładu Komunikacji Miejskiej w Wałczu to 12 autobusów, czyli po zrealizowaniu najnowszej dostawy z ZTP aż ¾ taboru ZKM zostanie wymieniona na nowe pojazdy - i to z napędem elektrycznym. Do tego najprawdopodobniej w jej skład wejdą pierwsze autobusy marki Solaris, które będą w przyszłości tworzyć jej rdzeń. Mocna zmiana!
Wałeckie autobusy
Nowe elektrobusy dla Wałcza będą miały długość od 8,5 do 9,5 m, a wysokość max. 3,4 m. Wejście na ich pokład odbędzie się poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Oferowane autobusy mają być niskopodłogowe lub niskowejściowe, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach, a także bez stopni poprzecznych pomiędzy I, a II drzwiami. Zamawiający dopuszcza rozwiązanie napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego, nie mniejszej niż 160 kW. Energia elektryczna ma być gromadzona w magazynach energii - akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Minimalna pojemność energetyczna (nominalna) nie może być mniejsza niż 260 kWh. Ładowanie magazynu energii ma być realizowane za pomocą przewodu po przez zewnętrzną ładowarkę typu plug-in.
W przestrzeni pasażerskiej przewidziano siedzenia o ergonomicznym kształcie z materiałem tapicerskim, który powinien cechować się wysoką odpornością na zużycie, tj. na przetarcia czy zabrudzenia i rozdarcia. Siedziska foteli będą wykonane z miękkiej wkładki. Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.
Zamawiający wymaga, aby autobusy posiadały elektroniczne tablice kierunkowe, wykonane w technologii LED (kolor diod biały) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych. Wewnątrz informację pasażerską zapewni panel LCD zamontowany w przedniej części przedziału pasażerskiego, oparty na monitorze LCD w celu możliwości prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz informacji (reklam).