Wałcz nie chce już elektrobusów ze stali nierdzewnej. Woli KTL. Analiza SWZ

infobus
11.09.2023 11:03

Wałcz po raz drugi poszukuje dostawcy ośmiu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania – czterech ładowarek mobilnych.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Z kolei o losach pierwszego postępowania, więcej można przeczytać tutaj. Wracamy jednak do aktualnego przetargu, w którym przyglądamy się szczegółowo wymogom SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający nie zmienił kryteriów oceny ofert i nadal są to: cena (60%), ocena rozwiązań technicznych (30%), okres gwarancji (10%).

Z kolei wśród kryteriów technicznych, widać istotne zmiany. Zamawiający obecnie preferuje:

  • nominalna (energetyczna)  pojemność magazynów energii – 250 kWh (poprzednio 280 kWh) i więcej – 10 pkt,
  • podział szyby przedniej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą plus osobna szyba tablicy kierunkowej – 5 pkt (poprzednio 10 pkt),
  • liczba miejsc siedzących – 23 (poprzednio 24) i więcej – 5 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego (poprzednio - profile ze stali odpornej na korozję, aluminium) – 5 pkt,
  • system bezpieczeństwa magazynu energii (baterie trakcyjne) - spełniający normę homologacji EU ECE R100 (nowe kryterium) – 5 pkt.
Wałcz po raz drugi poszukuje dostawcy ośmiu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania – czterech ładowarek mobilnych.
fot. ZKM Wałcz

Elektrobusy dla Wałcza

Nowe elektrobusy dla Wałcza będą miały długość od 9 do 12,5 m, a wysokość max. 3,4 m. Poprzednio miasto szukało krótszych konstrukcji. Wejście na ich pokład odbędzie się poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Oferowane autobusy mają być niskopodłogowe lub niskowejściowe, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach, a także bez stopni poprzecznych pomiędzy I, a II drzwiami.

Zamawiający dopuszcza rozwiązanie napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego, nie mniejszej niż 160 kW. Energia elektryczna ma być gromadzona w magazynach energii - akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Minimalna pojemność energetyczna (nominalna) nie może być mniejsza niż 250 kWh. Ładowanie magazynu energii ma być realizowane za pomocą przewodu po przez zewnętrzną ładowarkę typu plug-in.

W przestrzeni pasażerskiej przewidziano siedzenia o ergonomicznym kształcie z materiałem tapicerskim, który powinien cechować się wysoką odpornością na zużycie, tj. na przetarcia czy zabrudzenia i rozdarcia. Siedziska foteli będą wykonane z miękkiej wkładki. Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego. Ma ona być wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.

Zamawiający wymaga, aby autobusy posiadały elektroniczne tablice kierunkowe, wykonane w technologii LED. Kolor diod biały) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych. Wewnątrz informację pasażerską zapewni panel LCD zamontowany w przedniej części przedziału pasażerskiego. Ma on być oparty na monitorze LCD w celu możliwości prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz informacji (reklam).

Zwrot o 180 stopni

Wałcz w pierwszym przetargu miał swoje określone preferencje w kryteriach technicznych. Stawialiśmy wówczas na takie marki jak m.in. Solaris, który spróbował wykorzystać swoją szanse, ale ostatecznie się nie udało. Teraz Wałcz daje szanse innym markom, punktując KTL, czy też systemy bezpieczeństwa baterii trakcyjnych. Naturalnymi faworytami są zatem Mercedes lub MAN. Czy w tej sytuacji Solaris złoży ponownie ofertę? Zobaczymy w dniu 20 września.

Na koniec po więcej przetargowych informacji odsyłamy do źródła: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-3eda5723-31fc-11ee-9aa3-96d3b4440790