Wałbrzych z największą umową w Polsce na autobusy wodorowe. Z Solarisem

infobus
22.11.2023 15:01

22 listopada spółka Solaris Bus & Coach podpisała z Wałbrzychem umowę na dostawę do 45 autobusów wodorowych. Wartość kontraktu w wersji podstawowej to prawie 80 mln zł.

Kontrakt zawarty w Starej Kopalni obejmuje dostawę 20 sztuk Solarisów Urbino 12 hydrogen wraz z opcją zakupu dodatkowych 25 pojazdów w opcji. To razem daje aż 45 pojazdów, czyli najwięcej w Polsce - więcej niż zamówił Poznań, Rybnik czy Chełm. O wadze jaką producent z Bolechowa przywiązuje do tego zamówienia, świadczy fakt, że do dolnośląskiego miasta przyjechał specjalnie na tę uroczystość autobus wodorowy MPK Poznań. Miał on pokazać wszystkim niedowiarkom, że Wałbrzych związał sie z poważnym graczem na rynku autobusów.

Terminarz dostaw

Umowę ze strony Solaris Bus & Coach podpisał Dariusz Michalak, członek Zarządu Solaris Bus & Coach, natomiast Wałbrzych reprezentował Roman Szełemej, prezydent miasta oraz Krzysztof Szewczyk, dyrektor Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.

Tym samym Wałbrzych dołączy do elitarnego grona trzech miast, Poznania, Lublina i Konina, które już korzystają z energii wodorowej.

Zgodnie z umową pierwsze 14 autobusów zostanie dostarczonych do Wałbrzycha we wrześniu 2024 roku.

Przypomnimy, że dostawa 20 sztuk Solarisów Urbino 12 hydrogen - z opcją zakupu dodatkowych 25 pojazdów - ma kosztować blisko 80 milionów złotych.

Na zdjęciu, od lewej (materiały prasowe do pobrania): Dariusz Michalak, CTO firmy Solaris, Roman Szełemej, prezydent miasta Wałbrzycha, Krzysztof Szewczyk, dyrektor Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta
Na zdjęciu, od lewej (materiały prasowe do pobrania): Dariusz Michalak, CTO firmy Solaris, Roman Szełemej, prezydent miasta Wałbrzycha, Krzysztof Szewczyk, dyrektor Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta

efekty uboczne

"Jako Solaris angażujemy się w współtworzenie bardziej zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska miast. Jesteśmy niezmiernie dumni, że miasto Wałbrzych wybrało nas jako partnera do wprowadzenia technologii wodorowej do swojego transportu publicznego.  Autobusy wodorowe wpływają na jakość powietrza w mieście, oferując przy tym bardzo duże zasięgi i wysoki komfort podróżowania", mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Dariusz Michalak, CTO Solaris Bus & Coach.

Najważniejszą cechą autobusów wodorowych jest ich bezemisyjny napęd. Pojazdy Urbino 12 hydrogen korzystają z energii pochodzącej z wodoru, który z kolei jest przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, a jej „efektami ubocznymi” – jedynie woda i ciepło. Autobusy te charakteryzują się także imponującym zasięgiem, a proces ich napełniania trwa około kilkunastu minut.

Solaris Bus & Coach jest wiodącym producentem zeroemisyjnych pojazdów dla transportu publicznego. Autobusy wodorowe producenta cieszą się w ostatnich miesiącach szczególnym zainteresowaniem przewoźników i miast w całej Europie – w swoim portfolio firma posiada ponad 450 zamówionych oraz ponad  150 już dostarczonych autobusów wodorowych. Ten rodzaj napędu, który stanowi doskonałe uzupełnienie dla oferty pojazdów elektrycznych, dostępny jest dla klientów w dwóch wariantach długości – 12-metrowej i przegubowej 18-metrowej. 

Na zdjęciu, od lewej (materiały prasowe do pobrania): Dariusz Michalak, CTO firmy Solaris, Roman Szełemej, prezydent miasta Wałbrzycha, Krzysztof Szewczyk, dyrektor Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta
Na zdjęciu, od lewej (materiały prasowe do pobrania): Dariusz Michalak, CTO firmy Solaris, Roman Szełemej, prezydent miasta Wałbrzycha, Krzysztof Szewczyk, dyrektor Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta

Bój o Wałbrzych

Wcześniej - w lutym br. – miasto ogłosiło przetarg na dostawę 20 autobusów zasilanych wodorem. Ofertę złożyła tylko jedna firma - Solaris Bus & Coach 82 410 tys. zł. W związku z tym, że miasto założyło maksymalną kwotę w wysokości 79 950 tys. zł - przetarg unieważniono. O tych wszystkich przetargach pisaliśmy w InfoBusie, ale przypomnijmy - w ramach drugiego postępowania wpłynęły trzy oferty. Od:

Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.
cena netto za Urbino 12 hydrogen - 3 250 000 zł
cena netto całkowita za zakres podstawowy (20 szt.) - 65 000 000 zł
cena brutto za zakres uwzględniający prawo opcji (45 szt.) - 179 887 500 zł

ARP E-VEHICLES Sp. z o.o.
cena netto za Pilea 12 hydrogen - 3 249 900 zł
cena netto całkowita za zakres podstawowy (20 szt.) - 64 998 000 zł
cena brutto za zakres uwzględniający prawo opcji (45 szt.) - 179 881 965 zł

PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
cena netto za NesoBusa - 3 245 000 zł
cena netto całkowita za zakres podstawowy (20 szt.) - 64 900 000 zł
cena brutto za zakres uwzględniający prawo opcji (45 szt.) - 179 610 750 zł

Ostatecznie "bój o Wałbrzych" wygrał Solaris, a jego zwycięstwie zadecydowało odrzucenie oferty ARP oraz większa liczba punktów, które otrzymał w ramach trzech kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (35%) i gwarancji na elektryczny układ napędowy (5%).

Wałbrzych: autobusy na wodór już w przyszłym roku.
Wałbrzych: autobusy na wodór już w przyszłym roku / fot. UM Wałbrzych

Stacja wodorowa

W Wałbrzychu stację do tankowania wodorem autobusów miejskich zbuduje Orlen. Inwestycja zostanie dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Stacja będzie dostępna dla wszystkich pojazdów z napędem wodorowym. Jej oddanie do użytku planowane jest w pierwszym kwartale 2024 roku.

W najbliższych latach stacje wodorowe Orlen powstaną także w Poznaniu, Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile.

Do 2030 roku koncern na inwestycje w wodór przeznaczy 7,4 mld zł.


Wałbrzych: autobusy na wodór już w przyszłym roku / fot. UM Wałbrzych