Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wakacyjne zwycięstwa Solarisa

infobus
29.08.2013 21:52
Tegoroczne lato było pracowite dla krajowej sieci sprzedaży Solaris Bus &Coach. W tym czasie producent wygrał aż dziesięć przetargów na dostawę łącznie 68 szt. autobusów. Najwięcej z nich zamówiły firmy MPK Olsztyn i PKM Gliwice. Pod względem liczby zamówionych pojazdów palma pierwszeństwa należy się stolicy województwa warmińsko-mazurskiego – Olsztynowi, gdzie firma z Bolechowa dostarczyw sumie 22 pojazdy, w tym 12 szt. Urbino 12 i 10 szt. Urbino 18. Ich łączna wartość to prawie 24 mln zł. Wszystkie egzemplarze mają być klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Nowe autobusy na pewno będą wyróżniać się także swoim wyglądem. Zostaną pomalowane w kolorach srebrno-limonkowo-grafitowych. Identyczne barwy będą miały tramwaje. Tak zdecydowali mieszkańcy w głosowaniu zorganizowanym przez Zarząd Komunikacji Miejskiej. Przypomnijmy, że tabor MPK Olsztyn liczy obecnie ponad 150 autobusów. Największą grupę stanowią pojazdy marki MAN. Ostatnie wzmocnienie taborowe firmy to zakup w 2010 r. sześciu używanych autobusów.Ostatnie fabrycznie nowe autobusy Olsztyn zakupił w latach 2006-2007 i było to 8 szt. Solaris Urbino 18 i 10 szt. Solaris Urbino 12. Jak widać historia lubi się powtarzać. Przy okazji dodajmy, że to nie wszystkie nowe autobusy, jakie pojawią się na ulicach Olsztyna w tym roku. Jesienią w mieście zawitają nowe Solbusy w barwach prywatnego przewoźnika (a dokładniej konsorcjum firm KDD i Blue Line), który w ramach przetargu przejął 10 proc. komunikacyjnego rynku w Olsztynie.
Solarisy w Olsztynie
Solaris i Gliwice
Drugi ważny przetarg wygrany przez Solarisa to kontrakt PKM Gliwice na dostawę 20 szt. fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej, w tym 10 szt. Urbino 12 i 10 szt. Urbino 15. Producent z Bolechowa zwyciężył tutaj dopiero w drugim podejściu. W pierwszym przetargu zapachniało sensacją, gdyż najtańszą ofertę przedstawiło ukraińskie konsorcjum w składzie LwiwskiAwtobusni Zawody Sp. z o. o. + Siti Transport Grup. Ta propozycja została jednak odrzucona przez PKM z przyczyn formalnych, a całe postepowanie unieważnione z powodu przekroczenia zakładanej wartości zamówienia. W drugim podejściu Solaris pewnie już pokonał MAN Truck &Bus Polska i jego oferta o łącznej wartości lekko ponad 19 mln PLN brutto została wybrana jako najlepsza. Warto zauważyć, że PKM Gliwice w ostatnich latach regularnie wymienia tabor. Łącznie w latach 2008-2012 zostało dostarczonych tutaj ponad 80 pojazdów. Co ciekawe jest to prawdziwa mozaika marek o różnorodności rzadko spotykanej w innych polskich przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej. Najlepszym momentem dla odnowy floty przez PKM był rok 2008 r., kiedy firma zakupiła aż 32 szt. pojazdy marki Solaris.
Solarisy w Gliwicach
Solaris w Płocku i Toruniu
Kolejne miejsca pod względem liczby zamówionych „wakacyjnych”Solarisów zajmują Płock i Toruń. Do mazowieckiego miasta do końca roku przyjedzie 7 szt. nowych autobusów, w tym 2 szt. Urbino 18 i 5 szt. Urbino 12. Ten zakup zostanie sfinansowany w ramach projektu: „Poprawa funkcjonowania systemu transportu publicznego w Płocku”w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. W tym postępowaniu konkurentem Solarisa był EvoBus z autobusami Mercedes-Benz Conecto LF, którego producent z Bolechowa pokonał niższą ceną oferty, wynoszącąłącznie 7 624 770 PLN brutto.
Z kolei w Toruniu o kontrakt na dostawę 6 szt. niskopodłogowych autobusów klasy MAXI (+ dwa autobusy w opcji) ubiegały się firmy:
– Solaris Bus &Coach S.A (cena brutto za 8 autobusów to: 7 857240 zł, cena brutto za 6 autobusów to: 5 892930zł);
– Otobus Sp. z o.o., reprezentująca markę Otokar (cena brutto za 8 autobusów to: 7 852320 zł, cena brutto za 6 autobusów to 5 889 240zł).
Mimo, że oferta Solarisa była droższa zyskała więcej punktów w ramach oceny paramentów technicznych i dlatego właśnie ją wybrał komisja przetargowa MZK. Pojazdy z Bolechowa trafią do Torunia przed 20 grudnia 2013 r. Warto dodać, że prawie równolegle Miejski Zakład Komunikacji ogłosił przetarg na dostawę 12 szt. nowoczesnych tramwajów. 21 sierpnia 2013 r. otwarto koperty z ofertami dwóch firm: Solaris (91.130.943,21 zł brutto) i PESA Bydgoszcz (92.510.760,00 zł brutto). Obie kwoty mieszczą się z środkach zarezerwowanych na to zadanie przez MZK (110.700.000,00 zł). Aktualnie komisja przetargowa weryfikuje oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją. Pierwsze składy dotrą do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, a więc w trzecim kwartale 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r.
Solarisy w Toruniu
Solaris i mniejsze zamówienia
Kolejne, mniejsze kontrakty producent z Bolechowa wygrał –w zasadzie bez konkurencji –w następujących miastach:
– Kętrzyn, Komunalnik Kętrzyn zamówił 4 szt. Urbino 10. To tym samym pierwsze fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy we flocie firmy i zupełnie nowy rozdział w historii Komunalnika;
– Włocławek, MPK Włocławek zamówiło 3 szt. Urbino 10;
– Kalisz, KLA zamówiły 2 szt. Urbino 12. To pierwsze tego typu pojazdy we flocie przewoźnika;
– Katowice, PKM Katowice zamówiło 2 szt. niskowejściowych modeli Urbino 12 LE. Dodajmy, że ostatni raztego typu autobusy zostały zakupione w Polsce w 2009 r. (2 szt. Urbino 12 LE CNG odebrał PKS Dzierżoniów) i w 2008 r. (1 szt. Urbino 12 LE odebrał PKS Oława);
– Gorlice, MZK Gorlice zamówił 1 szt. Urbino 8,9 LE i będzie to pierwszy fabrycznie nowy autobus niskopodłogowy w historii firmy oraz pierwszy fabrycznie nowy autobus zakupiony od …2006 r.;
– Legnica, MPK Legnica zamówiło 1 szt. Urbino 12.