W Tychach i Świerklańcu powstaną stacje tankowania wodorem

infobus
28.02.2023 18:06

1 marca nastąpi podpisanie umów budowę ogólnodostępnych stacji wodoru przez Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach i Świerklańcu.

Projekt „Budowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru” dofinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Uroczystość odbędzie się z udziałem Jarosława Wieczorka, wojewody śląskiego, Artura Michalskiego, wiceprezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Miłosza Steca, prezesa zarządu PKM Tychy oraz Piotr Rachwalskiego, prezesa PKM Świerklaniec. W wydarzeniu będą także uczestniczyć parlamentarzyści.

Gotowi na zakup

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia prowadzi przetarg na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich wozów w prawie opcji. Termin dostarczenia 20 pojazdów to połowa 2024 r; pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r. Obecny termin składania ofert przeniesiono na 24 marca.

Podczas lutowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący Karolczak, mówiąc o trwającym przetargu na autobusy wodorowe, przypomniał wartość projektu, w którym mają zostać one dofinansowane – ponad 110 mln zł – i ocenił, że spadająca na rynku cena takich pojazdów być może umożliwi realizację uwzględnionej w przetargu opcji.

-„Ale chcemy pozyskać oferty na zakup paliwa – i wtedy ostatecznie zdecydować o realizacji projektu wodorowego w Metropolii" - zastrzegł Karolczak. "Wkrótce będzie ogłoszone postępowanie na zakup wodoru” – zasygnalizował przewodniczący zarządu GZM.

Według wcześniejszych informacji Metropolii przetarg na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów wodorowych przewidziano jako wspólny zakup samorządowych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Tychach i Świerklańcu, do których trafią zamawiane pojazdy.

Trwające postępowanie GZM dot. autobusów wodorowych obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.

Pojazdy mają zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

jakie trasy ?

Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy) oraz M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).

Termin zakończenia realizacji zamówienia przypada 30 czerwca 2024 r. Pierwsze wozy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.

Zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł.

Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu „Zielony transport publiczny”.

Jak sygnalizowano w informacji o przyznaniu dotacji, chodzi o pojazdy, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich).

Rybnik i Elektrobusy

W drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał także samorząd Rybnika.

Ponadto, w drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM otrzymała 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł

Kontekst dofinansowania zakupów autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia ub. roku podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych. Sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.(PAP)