W Toruniu Solaris wyprzedza Mercedesa ceną. Ale ponad budżetem
16 lipca Miejski Zakład Komunikacyjny w Toruniu otworzył oferty w postępowaniu na zakup czterech nowych autobusów klasy MAXI zasilanych olejem napędowym.
W opcji jest piąty egzemplarz. Pojazdy mają one być dostarczone do Torunia w ciągu 240 dni od podpisania umowy.
Co chce MZK?
O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy wcześniej. Teraz zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%), kosztów emisji CO2 (3%), kosztów emisji NOx, PM, THC (2%), kosztów zużycia energii (2%).
Zanim przejdziemy do omówienia złożonych ofert, przypomnijmy jakie zamawiający premiuje rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika powyżej 10 250 cm3 – 20 pkt,
- oś przednia – belka sztywna wyposażona w stabilizator toru jazdy – 5 pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonane w systemie LED – 5 pkt,
- przegląd co 40 tys. km i więcej – 5 pkt,
- zaoferowanie w autobusach skrzyń biegów zunifikowanych ze stosowanymi w MZK w Toruniu Sp. z o.o. – 5 pkt,
- najniższe zużycie paliwa – 30 pkt,
- najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 25 pkt.
Dwie oferty
Lektura SIWZ prowadzi do dwóch wniosków – ma być ekonomicznie, o czym świadczy kryterium najniższej ceny z wagą aż 70%. A do tego mamy wymóg sztywnej belki, co na starcie dawało niewielką przewagę Solarisowi nad konkurencją.
Producent z Bolechowa skorzystał z tego zaproszenia i 16 lipca złożył ofertę MZK. Opiewa ona na dostawę 4 szt. Urbino 12 w cenie 5.461.200 PLN brutto / 4.440.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu klasy MAXI na poziomie 1.110.000 PLN netto. Wersja z opcją (piąty autobus) to koszt 6.826.500 PLN brutto / 5.550.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei druga złożona propozycja - od EvoBus Polska - opiewa na kwotę 6.778.284 / 5.510.800 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu klasy MAXI na poziomie 1.377.700 PLN netto. Wersja z opcją (piaty autobus) to koszt 8.472.855 PLN brutto / 6.888.500 PLN netto.
I teraz najważniejsza informacja – budżet zamawiającego. MZK chce przeznaczyć na ten zakup kwotę 5.222.580 PLN brutto / 4.246.000 PLN netto w wersji podstawowej. Podsumowując: Solaris "zmiażdżył" cenowo Mercedesa w Torunia i jest faworytem w do kolejnego zwycięstwa w Toruniu. Przekroczenie budżetu o 238.620 PLN brutto nie jest duże i spodziewamy się dołożenia, a także skorzystania z opcji piątego pojazdu przez zamawiającego. Czekamy teraz na decyzji komisji przetargowej!
Toruńskie autobusy
Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 200 kW.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy.
Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 23 cale, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.