W poniedziałek wielka aukcja ZTM!

infobus
24.03.2009 22:37
W najbliższy poniedziałek, 30 marca 2009 roku, warszawski Zarząd Transportu Miejskiego przeprowadzi aukcję internetową, w wyniku której wyłoniony zostanie zwycięzca przetargu na obsługę stołecznych linii autobusami 9 i 12 –metrowymi. Później dowiemy się, kto dostarczy 50 nowiutkich autobusów.
Sezon ZTM 2009
Do tegorocznego zamówienia stanęło do walki czterech przewoźników: trzech z nich –ITS Michalczewski, Mobilis i PKS Grodzisk Mazowiecki –to firmy dobrze znane warszawiakom. Stawkę uzupełniał nowy gracz –PKS Chojnice. Każdy z nich zaoferował swoje stawki, które prezentujemy w poniższej tabeli.
Przewoźnik
Stawka za wzkm –autobus 12 m
Stawka za wzkm –autobus 9 m
1. ITS Michalczewski
8,16
7,95
2. Mobilis
5,80
5,13
3. PKS Chojnice
6,58
6,21
4. PKS Grodzisk Maz.
10,91
5,01
 Otworzone w dniu 16 marca ofert zostały szczegółowo przeanalizowane przez komisję przetargową ZTM. Nie trudno zauważyć, że stawki zaproponowane przez poszczególnych oferentów są zróżnicowane. Dziś największe szanse na zwycięstwo ma Mobilis, który zaproponował najniższe stawki za wzkm.
Mobilisowy Solaris Urbinetto z pierwszego kontraktuSolaris Urbino 12 w barwach Mobilisu
Co dla warszawiaków?
Przewoźnik, który zwycięży otrzyma od ZTM-u zlecenie na obsługę linii autobusami 9- i 12 –metrowymi. Łącznie na stołeczne ulice wyjedzie 50 autobusów –z czego 30 sztuk będą do standardowe dwunastometrowe. Każdy z pojazdów będzie musiał spełniać rygorystyczne wymogi. Na linie wyjadą bowiem tylko wozy niskopodłogowe i klimatyzowane, wyposażone w system głosowego zapowiadania przystanków. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma system monitoringu. Pojazdy będą również wyposażone w system radiowej łączności między kierowcą a dyspozytorem. Nowością mają być biletomaty, w których możliwy będzie zakup biletów jednorazowych, mających formę papierowego paragonu. Ważne jest także to, iż Warszawie przybędą kolejne autobusy spełniające normy czystości EURO 5.
Umowa z wybranym przewoźnikiem zostanie podpisana na 7 lat i będzie obowiązywała od 2009 do 2016 roku. Nowe autobusy mają wyjeżdżać na linie etapami. Pierwsze pojawią się pięć miesięcy po podpisania umowy, ostatnie 60 dni później.
PKS Grodzisk eksploatuje prawie same ScaniePKS Grodzisk eksploatuje prawie same Scanie
Kto jest kto? –sylwetki przewoźników
1. PKS Grodzisk Mazowiecki.
To przewoźnik o najdłuższym stażu, jeśli chodzi o obsługę linii na zlecenie ZTM-u. Jego pojazdy kursują bowiem po stołecznych ulicach nieprzerwanie od lat 90-tych XX w. Wówczas to Jelcze M11 i Ikarusy 260 rozpoczęły służbę w barwach PKS Grodzisk Mazowiecki na liniach ZTM. Wraz z biegiem lat przewoźnik wprowadzał do ruchu nowsze wozy, długo będąc wiernym produktom z Jelcza. Sytuacja zmieniła się w roku 2007, kiedy to podwarszawski PKS, którego główna siedziba mieści się w Grodzisku Mazowieckim przy ul. Chełmońskiego 33, wygrał przetarg na obsługę 50 brygad niskopodłogowymi pojazdami 12-metrowymi. Wybór padł na Scanie i w ten sposób w Warszawie na dobre zagościł producent, który swoje autobusy wytwarza m.in. w Słupsku. Do realizacji tego zadania, zakontraktowanego na lata 2007-2016, zakupionych zostało 54 wozów Scania OmniCity. Kolejny sukces PKS-u w Warszawie to rok 2008 i zwycięstwo w kolejnym, dziesięcioletnim przetargu. Tym razem w udziale przewoźnikowi przypadło 40 brygad, do obsługi których zakupiono 42 Scanie OmniCity. PKS obsługuje także jedną z linii Autosanem Solina.
Główna baza serwisowa PKS-u znajduje się w Grodzisku Mazowieckim. Na co dzień autobusy przewoźnika garażują jednak w zajezdni na Targówku, zlokalizowanej przy ul. Klementowickiej. Obiekt ten jest wyposażony dość skromniei jedynym zapleczem technicznym jest tu w zasadzie stacja paliw. Na terenie zajezdni znajduje się także hotel dla kierowców, którzy w znacznej większości przypadków pochodzą spoza Warszawy. Niektóre Scanie można spotkać również na terenie placu postojowego PPKS Warszawa w Al. Jerozolimskich, a w skrajnych przypadkach pojazdy garażują również …pod domami kierowców. W przypadku wygranej przewoźnik być może będzie musiał pomyśleć o kolejnej bazie, ponieważ ta obecna na Targówku może pomieścić około 100 wozów i już dziś jest mocno zapełniona. Obecnie w Warszawie autobusy PKS Grodzisk Mazowiecki można spotkać m.in. na liniach: 120, 144, 160, 176, 180, 199 czy 222. Pojazdy te są oznaczone w sieci ZTM-u numerami A501-A606 i Solina A649.
2. ITS Michalczewski.
Przygoda firmy z transportem pasażerskim zaczęła się w Radomiu, kiedy to przewoźnik korzystając ze sprowadzonych z Europy Zachodniej autobusów zaczął wozić mieszkańców tego miasta. Pierwsze zwycięstwo w Warszawie zanotował w 2003 roku –wówczas wybrany został do realizacji, autobusami 12-metrowymi, przewozów na podstawie 10-letniego kontraktu (50 brygad). Aby podołać temu zadaniu ITS zakupił 55 MAN-ów NL223. Trzy lata później, jako pierwszy ajent, Michalczewski zaczął obsługiwać 50 brygad niskopodłogowymi przegubowcami. Do realizacji 10-letniego kontaktu zakupiono 55 MAN-ów Lion`s City G.  Wspomniane wyżej pojazdy stacjonują w zajezdni na terenie dawnej bazy samochodowej, przy ul. Płochocińskiej. Dzięki temu przewoźnik posiada kompletne zaplecze do obsługi swoich pojazdów.  W Warszawie ITS Michalczewski obsługuje m.in. linie: 101, 102, 114, 116, 146, 147, 167, 508, 509, 511, 527, 801. Autobusy solo oznaczone są numerami A401 –A455, przegubowce zaś A201 –A255.
ITS MichalczewskiITS Michalczewski
3. Mobilis.
Przewoźnik z Izabelina rozpoczął działalność pasażerską w stolicy od obsługi bezpłatnych linii autobusowych do warszawskich hipermarketów, m.in. do centrum handlowego w Jankach. Pierwsze zwycięstwo w przetargu na obsługę linii ZTM odniósł w 2002 roku, by z dniem 1 czerwca 2003 roku wyjechać na trasy pierwszymi Solarisami Urbinetto. Kolejny przetarg Mobilis wygrał w roku 2005 –na zlecenie ZTM obsługuje linie Solarisami Urbino 12. Trzy lata później przewoźnik z Izabelina otrzymał od ZTM kolejne zlecenie, tym razem na realizowanie przewozów najmniejszymi pojazdami, jakie kursują po Warszawie. Są to mianowicie Jelcze Libero, których przewoźnika ma 30 szt., oraz Autosany Solina, których jest 21 szt. Dzięki doskonałym wynikom osiąganym na warszawskim rynku przewozowym, 90% udziałów w firmie zakupił izraelski koncern transportowy –Egged Holding Limited.
Obecnie przewoźnik ma do dyspozycji dwie bazy. Pierwsza z nich z całym zapleczem technicznym zlokalizowana jest na terenie dawnych zakładów mechanicznych Ursus. Została ona uruchomiona w 2003 roku. Pojazdy mają tam dobre, zadaszone miejsca postojowe. Z uwagi na fakt, iż Mobilis obsługuje coraz więcej linii po drugiej stronie Wisły, długie dojazdy na linie stały się uciążliwe i kosztowne. W związku z powyższym przewoźnik został zmuszony do poszukiwania drugiego placu postojowego. Okazało się, że na zajezdnię, a raczej na wspomniany plac postojowy, może zostać zaadaptowany fragment terenu przy FSO. Od kilku miesięcy właśnie tam stacjonuje część warszawskiego taboru Mobilisa. W Warszawie przewoźnik obsługuje takie linie, jak m.in.: 101, 103, 104, 134, 180, 222 oraz znaczną część dwusetek. Pojazdy przewoźnika oznaczone są jako A1xx i A3xx.  Mobilis realizuje przewozy miejskie także w innych miastach. Dwa największe to Kraków i Bydgoszcz, gdzie przewoźnik do dyspozycji pasażerów oddaje swoje Solarisy Urbino 18 oraz Irisbusy.
4. PKS Chojnice
To jedyny przewoźnik biorący udział w przetargu, który do tej pory nie wykonywał jeszcze przewozów na rzecz ZTM-u Warszawa. Debiutant, ale o ogromnym doświadczeniu, gdyż firma prowadzi bardzo szerokie spectrum działalności –od przewozów międzymiastowych poprzez działalność turystyczną po transport paliw i kompletną usługę serwisową. Generalnie jest to przykład udanej prywatyzacji klasycznego przedsiębiorstwa PKS w oparciu o firmę prywatną  w tym wypadku –Blue Line, znaną w autobusowym świecie i powiązaną z Fabryką Autobusów Solbus. Według danych ze strony internetowej firmy, PKS Chojnice dysponuje obecnie 115 pojazdami (w tym 97 autobusami) i zatrudnia 220 pracowników. We flocie przewoźnika znajduje się m.in. niskowejściowy autobus Solbus SN11 SOLCITY, który służy m.in. do transportu dzieci i młodzież do szkół. Reszta międzymiastowego taboru obsługuje codziennie 237 linii autobusowych i 473 kursy na terenie woj.: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego. Ponadto PKS wykonuje rejsy turystyczne –zarówno krajowe, jak i zagraniczne. W tym celu wykorzystuje m.in. autokary typu Volvo 9700, Sunsundegui 2000 na podwoziu MAN, czy szeroką flotę autobusów spod znaku Solbusa, w tym najnowszy model ST11 SOLTOUR.
Solbus w barwach PKS Chojnice
Tabela 1. Kontrakty realizowane na zlecenie ZTM przez przewoźników startujących w ostatnim przetargu: 
Przewoźnik
Kontrakt
Autobusy
Ilość
PKS Grodzisk Maz.
1. 2007 –2015
2. 2008 –2016
Scania OmniCity
Scania OmniCity
54
52
ITS Michalczewski
1. 2003 –2013
2. 2006 –2016 
MAN NL223
MAN Lion`s City
55
55
Mobilis
1. 2003 –2013
2. 2007 –2015
3. 2008 –2016
Solaris Urbinetto 10
Solaris Urbino 12
Jelcz Libero
Autosan Solina
53
53
33
21