W Polsce w końcu zatankujesz autobus wodorowy. Na ogólnodostępnej stacji
11 września na warszawskim Ursynowie została uruchomiona druga ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Polsce. Pod marką Neso.
Jest to jedna z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Nowa, samoobsługowa stacja zlokalizowana jest przy ul. Tango 4. Jak informuje polsatnews.pl, stacja wyposażona jest w dwa stanowiska do tankowania, fotowoltaikę o mocy 19 kW oraz magazyny energii o pojemności 60 kWh.
w 15 minut
Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK zbudowały i uruchomiły pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru dla samochodów osobowych i autobusów. Sieć stacji tankowania wodoru będzie budowana pod marką NESO, czyli "Nie Emituję Spalin, Oczyszczam". Będzie na niej można tankować zarówno samochody, jak i autobusy.
Aktualna cena wodoru do samochodu to 69 zł/kg.
Jak informuje polsatnews.pl, tankowanie nie różni się niemal niczym od tego na stacji benzynowej. Zatankowanie autobusu do pełna trwa ok 15 minut, a osobówki - kilka minut. Należy jednak pamiętać, że po każdym tankowaniu stacja potrzebuje czasu na wyrównanie ciśnienia. Tym samym stacja obsługuje maksymalnie kilka pojazdów na godzinę.
-„Cała przełomowość polega na tym, że użytkowanie samochodu wodorowego nie różni się znacznie od użytkowania samochodu spalinowego. Nie zmieniamy doświadczenia użytkownika. Samochód wodorowy tankujemy tylko kilka minut i mamy zasięg ponad 600 km - mówi Maciej Stec, wiceprezes ds. Strategicznych Grupy Polsat Plus i Członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK.
Warszawa potem Rybnik
Warszawska stacja jest w pełni samoobsługowa, dystrybutor z ciśnieniem 700 bar jest przeznaczony do tankowania samochodów, a ten o ciśnieniu 350 bar - autobusów.
Wodór do stacji jest dostarczany przy pomocy wodorowozów, które przewożą jednorazowo nawet 1000 kg H2.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.
Po Warszawie kolejna NesoStacja zostanie oddana do użytku w Rybniku ( przy ul. Budowlanych). Z kolei do końca czerwca 2024 r. spółka PAK-PCE Stacje H2 planuje budowę kolejnych czterech ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w:
- Gdańsku (ul. Jabłoniowa),
- Gdyni (ul. Chwaszczyńska),
- Lublinie (ul. Antoniny Grygowej),
- Wrocławiu (ul. Obornicka).
Dodajmy, że obiekty te, należące do Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK, będą w dużym stopniu samowystarczalne energetycznie.
Ze wsparciem NFOŚiGW
Na koniec kilka słów o finansowaniu. Warszawska inwestycja została całkowicie sfinansowana z środków prywatnych spółki PAK-PCE Stacje H2, ale kolejne pięć przedsięwzięć realizowanych przez nią otrzyma 20 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do kosztów budowy. Tak duże wsparcie umożliwi powstanie do 2024 roku stacji tankowania wodoru w Rybniku, Wrocławiu, Gdański, Gdyni i Lublinie.
"Jesteśmy dumni, że Polska jest liderem zmian jeżeli chodzi o rozwój gospodarki wodorowej w Europie, bo wodór jest idealną alternatywą dla paliw kopalnych. Mamy ambicję, aby w Polsce powstały też fabryki elektrolizerów wodoru i ogniw paliwowych oraz cały łańcuch wartości, który pozwoli nam stworzyć polską gospodarkę wodorową" – powiedział wiceminister Ireneusz Zyska.
Dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW w ciągu najbliższych kilku lat powstaną kolejne stacje tankowania m.in. w Rzeszowie, Nowej Sarzynie, Tychach, Poznaniu, Wałbrzychu i Świerklańcu.